2024-03-29T04:46:32Z
https://www.ceciranj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8776
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1393
5
1
اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر
غلامعلی
افروز
طیبه
تازیکی
سوگند
قاسم زاده
اتیسم اختلال عصبی ـ تحولی است که بهوسیله نقص در تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و بروز رفتارهای محدود شده و تکراری مشخص، آشکار میشود. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر، بوده است. این پژوهش بهصورت یک مطالعه موردی بر روی پسری هفت ساله اتیستیک انجام پذیرفته است. برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودک از دفترچه ارزشیابی آمادگی نوآموزان آهستهگام و مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی و استفاده شد. سلامت روان مادر با پرسشنامه سلامت عمومی، و کیفیت زندگی مادر با مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت اندازهگیری شدند. برنامه مداخله طی 15 هفته، با تأکید بر بازی با اسب و سواری با اسب اجرا شد، سپس دادههای حاصل از ارزیابیها پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج بهدست آمده نشان داد، درمان با استفاده از اسب منجر به بهبود مهارتهای زبانی و اجتماعی، افزایش آگاهی حسی و شناختی، کاهش رفتارهای مشکلساز و کلیشهای، و افزایش سلامت جسمانی کودک، همچنین موجب بهبود سلامت روان، عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی مادر، کاهش خلق منفی شد.
درمان با استفاده از اسب
اتیسم
مهارتهای اجتماعی
سلامت روان
کیفیت زندگی
2014
03
21
1
13
https://www.ceciranj.ir/article_68392_f0994906e34f98031f0c77d7d7047dc4.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1393
5
1
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علائم اختلال سلوک
عبدالرحیم
کسایی
مهدی
خانبانی
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علائم اختلال سلوک در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اصفهان بود. به این منظور 30 نفر از دانشآموزان پسر دارای علایم اختلال سلوک به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. چگونگی شناسایی دانشآموزان دارای اختلال سلوک بهوسیله استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان و نوجوانان صورت گرفت. این پرسشنامه دارای دو فرم معلم و والدین است و قدرت بالایی در تشخیص علایم اختلال سلوک دارد (شجاعی،1384). گروه آزمایشی در قالب 10 هفته، هر هفته 3 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش مهارتهای زندگی دریافت نمودند. در این مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتههای بهدست آمده در این پژوهش، با استفاده از SPSS و آزمون کوواریانس حاکی از اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک در پسآزمون و پیگیری بوده است (01/0>p).
آموزش مهارتهای زندگی
علایم مرضی
اختلال سلوک
2014
03
21
https://www.ceciranj.ir/article_68395_b33c67f8cc61d6b6f9db4b6d67eb0b9c.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1393
5
1
اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی دختران نابینا
محمد
قمری
مجتبی
امیری مجد
الهه
کهریزی
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی دختران نابینا صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعه مورد مطالعه پژوهش، فقط دختران 13- 17 ساله نابینای شهر تهران بودند. بدین منظور 24 نفر از دختران نابینا بهشیوه نمونهگیری در دسترس (با واگذاری تصادفی) انتخاب شدند و در دو گروه 12 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار گرفتند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، در جلسات مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که کیفیت زندگی (در ابعاد بهداشت و سلامت جسمانی، سلامت روانشناختی، روابط اجتماعی و وضعیت زندگی) در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت (05/0>p ). لذا میتوان نتیجه گرفت که مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری موجب بهبود کیفیت زندگی دختران نابینا (در تمامی ابعاد کیفیت زندگی) گردیده است.
مشاوره گروهی
رویکرد شناختی- رفتاری
کیفیت زندگی
نابینایی
2014
03
21
https://www.ceciranj.ir/article_68396_0f4bef5e4a4526ab8b411b85bcb0c390.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1393
5
1
استانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری
شهره
شکرزاده
غلامعلی
افروز
کامبیز
کامکاری
مهدی
دوایی
در این تحقیق، به «استانداردسازی نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک-جانسون برای کودکان دبستانی با مشکلات یادگیری» پرداخته شد تا از این طریق بتوان ابزاری را برای غربالگری، تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری طراحی و اعتباربخشی نمود. از اینرو، با توجه به طرح نمونهگیری طبقهای سهمی با تأکید بر لایههای جنسیت، مقطع تحصیلی و موقعیت جغرافیایی در شهر و شهرستانهای تهران، از گروه بالینی (ناتوان یادگیری)، نمونهبرداری انجام گرفت. بدین ترتیب که 360 نفر نمونه بالینی با ناتوانی یادگیری مورد آزمودن قرار گرفتند و تحلیلهای روانسنجی مرتبط با 10 آزمون در حیطههای اعتبار و روایی ابزار انجام گرفت. یافتههای روانسنجی نشان داد که ابزار مزبور در گروه بالینی ناتوان یادگیری از اعتبار (ثبات و تجانس درونی)، روایی ملاکی (از نوع همزمان) برخوردار است؛ در حالیکه با تأکید بر مدل سلسله مراتبی تواناییهای شناختی و شیوه تحلیل عامل تأییدی، از روایی سازه برخوردار نمیباشد.
استانداردسازی
روایی سازه
روایی همزمان
اعتبار
نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون
2014
03
21
https://www.ceciranj.ir/article_68397_db551862bf0a46cc504173702b3a6b3b.pdf