2024-03-28T13:39:58Z
https://www.ceciranj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10532
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری
نسترن
رویتوند غیاثوند
مجتبی
امیری مجد
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395به مراکز آموزش و توانبخشی دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آنها به روش دردسترس 24 نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 12 نفره(کنترل و آزمایش) قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش در طی هشت جلسه تحت آموزش نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از خرده مقیاس حافظۀ فعال آزمون هوش تهران- استنفورد بینه برای اندازهگیری حافظۀ فعال استفاده شد و دادههای پژوهش از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرمافزارشناختی کاپیتانلاگ بر حافظۀ فعال(کلامی و غیرکلامی) دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری تأثیر مثبت دارد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که نرمافزار کاپیتان لاگ این مزیت را دارد که از آن میتوان در بهبود حافظۀ فعال دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.
نرمافزار شناختی
حافظه فعال
ناتوانیهای یادگیری
کاپیتان لاگ
2018
09
23
5
15
https://www.ceciranj.ir/article_82133_1fd5d2774bd20abc8e2d4ecd3385bac8.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
طراحی و اعتباریابی مقدماتی برنامۀ کنترل بازداری رفتارهای خودآسیبرسان عمدی نوجوان*
پریسا
پدرام
سیده منور
یزدی
شکوهالسادات
بنیجمالی
شقایق
زهرایی
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی اعتبار و روایی برنامۀ موبایلی آموزش کنترل بازداری رفتارهای خودآسیبرسان عمدی نوجوانان اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ پژوهش همۀ دختران بستری در بیمارستانهای روانپزشکی شهر تهران را شامل میشد که در سال گذشته رفتار خودآسیبرسان عمدی داشتند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نمونهای شامل 15 نفر نوجوان دختر 14 - 18 سال، بستری در بیمارستان روانپزشکی روزبه، دارای رفتارهای خودآسیبرسان عمدی، انتخاب و از طریق مصاحبۀ بالینی نیمه ساختاریافته، آزمون هوش ریون، پرسشنامۀ خودآسیبرسانی عمدی و آزمون برو- نرو ارزیابی شدند. پایایی بازآزمایی، همسانی درونی و روایی همزمان مداخلۀ آموزش بازداری با آزمون برو - نرو بررسی شد. در تحلیل دادهها از روش آماری همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد که ضرایب همبستگی در ارزیابی پایایی، همسانی درونی و پایایی بازآزمایی معنادار (001/0P˂) بودند. هم چنین ضرایب همبستگی روایی همزمان برای زمان واکنشها و نسبت خطای ابزارها معنادار (001/0˂P) بودند. تحلیلهای آماری حاکی از پایایی و روایی قابل قبول این ابزار بود. با توجه به پایایی و روایی حاصل، به نظر میرسد میتوان از برنامۀ آموزش بازداری بهمنظور افزایش بازداری پاسخ، بهویژه در افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان عمدی استفاده کرد.
کلیدواژهها:
آموزش بازداری پاسخ
اعتباریابی
رفتار خودآسیبرسان عمدی
2018
09
23
17
25
https://www.ceciranj.ir/article_82134_508a3d8fd67e5e70ca6ec3b259bd79b0.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی آموزش رفتاری والد بر تعامل والد-کودک و تنیدگی فرزندپروری مادران کودکان با اختلال کاستی توجه - بیشفعالی
فاطمه
صمدی
حدیث
صمدی
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش رفتاری والد بر تنیدگی فرزندپروری و تعامل والد- کودک در مادران کودکان با اختلال کاستی توجه - بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری در این پژوهش کلیۀ مادران کودکان با اختلال کاستی توجه - بیشفعالی مراجعهکننده به کلینیک روانشناسی آتیه در سال 1397 بودند. گروه نمونه مشتمل بر 30 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسۀ 90 دقیقهای، هفتهای دو بار در جلسات گروهی آموزش رفتاری والد شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش حاضر مقیاس رابطۀ کودک-والد رابرت سی. پیانتا (1992) و مقیاس تنیدگی فرزندپروری بری و جونز (1995) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخۀ 23 نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که آموزش رفتاری والد تأثیر معناداری بر تعامل والد- کودک و تنیدگی فرزندپروری در مادران کودکان با اختلال کاستی توجه - بیشفعالی داشت. آموزش برنامۀ آموزش رفتاری والد میتواند تعامل والد- کودک را افزایش و مشکلات رفتاری کودکان با اختلال رفتاری را کاهش دهد؛ بنابراین، برنامهریزی بهمنظور استفاده از این برنامه اهمیت خاصی دارد
آموزش رفتاری والد
تنیدگی فرزندپروری
تعامل والد- کودک
2018
09
23
27
36
https://www.ceciranj.ir/article_82135_468fc1f9084eb5235902e717099e26aa.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
بررسی مقایسهای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و بازیهای ادراکی- حرکتی بر سازماندهی رفتاری- هیجانی و مهارت حل مسأله در دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستیتوجه – بیشفعالی
صمد
قصابی
حسن
بافنده قراملکی
گیتا
موللی
علیرضا
محمدی آریا
دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستیتوجه – بیشفعالی از جمله افرادی هستند که در مهارت حل مسأله و سازماندهی رفتاری- هیجانی با مشکلاتی رو به رو هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازیهای ادراکی- حرکتی بر سازماندهی رفتاری- هیجانی و مهارت حل مسأله دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستیتوجه – بیشفعالی شهر تبریز بود. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود و نمونۀ پژوهش به تعداد 60 نفر که بر اساس ملاکهای تشخیصیDSM-5 و پرسشنامۀ نشانههای مرضی کودکان (CSI-4) به عنوان دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستیتوجه – بیشفعالی تشخیص داده شدند که 40 نفر از آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و 20 نفر نیز در گروه گواه جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس عصب روانشناختی کودک و نوجوان کانرز (2004) و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شده است. مقایسۀ میانگینها نشان داد که نمرههای سازماندهی رفتاری- هیجانی و مهارت حل مسأله در روش بازیهای ادراکی – حرکتی و خودآموزی کلامی در پیشآزمون بالاتر از پسآزمون بود. نهایتأ، در مقایسۀ اثربخشی روش بازیهای ادراکی- حرکتی و روش خودآموزی کلامی بر سازماندهی رفتاری- هیجانی و مهارت حل مسأله دانشآموزان تفاوت چندانی مشاهده نشد. براساس یافتهها میتوان بیان کرد که انجام مداخلههای مناسب مانند استفاده از روش خودآموزی کلامی و بازیهای ادراکی- حرکتی میتواند در درمان مشکلات رفتاری- هیجانی، افزایش مهارت حل مسأله و بهبود مهارتهای شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستیتوجه – بیشفعالی مؤثر باشد.
خودآموزی کلامی
بازیهای ادراکی- حرکتی
سازماندهی رفتاری- هیجانی
مهارت حل مسأله
2018
09
23
37
49
https://www.ceciranj.ir/article_82136_7738832b40661096c4d5183d55535f0d.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم
پریناز
بنیسی
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری در این پژوهش کلیۀ کودکان اتیسم شهر تهران در سال 1397-1396 بودند. گروه نمونه مشتمل بر 22 کودک اتیسم بود که به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 11 نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 16 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای دو بار در برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار بهکار گرفته شده در پژوهش حاضر آزمون تشخیصی اوتیسم گیلیام بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو تأثیر معناداری بر تعامل اجتماعی و رفتارهای قالبی کودکان اتیسم داشت. برنامۀ آموزشی درمان با استفاده از لگو میتواند تعامل اجتماعی کودکان اتیسم را افزایش و رفتارهای قالبی آنها را کاهش دهد؛ بنابراین، برنامهریزی بهمنظور استفاده از این برنامه اهمیت خاصی دارد.
اتیسم
تعامل اجتماعی
درمان با استفاده از لگو
رفتارهای قالبی
2018
09
23
51
60
https://www.ceciranj.ir/article_82137_645981321f93a1f2351f2edb861a00f4.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
تأثیر آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر سخترویی و تعادل عاطفۀ مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی– نقصتوجه
فاطمه
علوی هراتی
ماندانا
نیکنام
سیمین
حسینیان
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر سخترویی و تعادل عاطفۀ مادران کــودکـان مبتـلا بـه اختـلال کاستی توجه – بیشفعالی انـجـام شد. روش پـژوهـش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ مادران کودکان دارای اختلال کاستی توجه - بیش فعالی بود که در سال 97-1396 برای درمان فرزند خود به مرکز جامع اعصـاب و روان آتیـه در تهران مراجعه کرده بودند. تعـداد 28 نفر از مادران بهعنوان نمونۀ پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسۀ آموزش (هفتهای 1 جلسه؛ هر جلسه 120 دقیقه) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. برای گردآوری اطلاعـات از پرسشنـامههای سخترویی کوباسا (1979) و عواطف پاناس (1988) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با بهکارگیری نرم افزار spss25 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مفاهیم روانشناسی مثبتنگر به افزایش معنادار در میزان سخترویی و مؤلّفههای آن(به غیر از چالش، (05/0<p)، عواطف مثبت و کاهش عواطف منفی در مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیشفعالی منجر شده است(05/0 >p). با توجه به یافتههای پژوهش، استفاده از برنامـۀ آمـوزش مبتنی بر روانشناسی مثبـتنگر در جهت ارتـقاء سخترویی و افزایش هیـجان مثبت مـادران کودکـان دارای اختلال کاستی توجه – بیشفعالی باهدف ایمنسازی روانی آنها پیشنهاد میشود.
تعادل عاطفه
روانشناسی مثبتنگر
سخترویی
اختلال کاستی توجه – بیشفعالی
2018
09
23
61
73
https://www.ceciranj.ir/article_82138_256196dce9cf9685244fa4d92a3e921d.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام
آتنا
یوسف زاده
سمیه
جلیلی آبکنار
محمد
عاشوری
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام بود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونۀ آماری این پژوهش را 30 نفر از مادران کودکان آهستهگام و فرزندان آنها تشکیل میدادند کهبه روش نمونهگیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397 انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و بهطور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 16 جلسۀ آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش (هفتهای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ارزیابی (1993) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نسخۀ 23 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روانی و خردهمقیاسهای آن (علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش بهطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود، به بیان دیگر، مداخله تأثیر مثبتی بر سلامت روان گروه آزمایش داشت. آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش باعث بهبود سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام شد. بنابراین، برنامۀ اوقات فراغت ویژهای نیاز است تا سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام افزایش یابد.
کلید واژهها
برنامۀ اوقات فراغت عرش
سلامت روانی
مادران کودکان آهستهگام
2018
09
23
75
86
https://www.ceciranj.ir/article_82139_a2ff7574bc4fcc1c1bc4dcd1a1d5ce2a.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی مداخلۀ هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی
داوود
فتحی
سالار
فرامرزی
زهرا
افتخار صعادی
فرح
نادری
یدالله
زرگر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلۀ هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نارساخوان در شهر همدان انجام شده است. این پژوهش، یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشآموزان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی بودند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد، به طوری که در این پژوهش 30 دانشآموز نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی شرکت داشتند. آزمودنیها به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، برنامۀ مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله را در 12 جلسه دریافت کرد، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384) و پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) بود. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی گروه آزمایش پس از مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. برنامۀ آموزشی مداخلۀ هدفمند خواندن باعث بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نارساخوان شد. بنابراین، توجه به متغیرهایی از جمله عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی ضروری است و برنامهریزی برای ارائه مداخلۀ هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله به این دانشآموزان اهمیت خاصی دارد.
پاسخ به مداخله
خودکارآمدی تحصیلی
عملکرد خواندن
دانشآموزان نارساخوان
2018
09
23
87
98
https://www.ceciranj.ir/article_82263_5f3f291afcd53851b893e0d55dd82f89.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
مقایسۀ سبکهای هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در نوجوانان عادی و نوجوانان با اختلال رفتاری
علیرضا
گلستان
علیرضا
سالمی خامنه
الهام
ضرغامی
پژوهش حاضر بهمنظور مقایسۀ سبکهای هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در نوجوانان با اختلال رفتاری و عادی در شهر تهران انجام شد. در این پژوهش علّی مقایسهای 110 دانشآموز 13 - 15 ساله شرکت کرده بودند. آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه (55 نفر دارای اختلال رفتاری و 55 نفر دانشآموز عادی) تقسیم شدند. آنها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسطی قرار داشتند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامۀ سبک هویّت برزونسکی (1992)، پرسشنامۀ خودکارآمدی شرر، مادوکس، مرکندانت، پرتیس دون، جاکوبز و راجرز (1982)، پرسشنامۀ هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004) و پرسشنامۀ مشکلات رفتاری راتر- فرم والدین (1995) بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری با بهکارگیری نسخۀ 24 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات سبکهای هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی نوجوانان عادی به طور معناداری بیشتر از گروه نوجوانان دارای اختلال رفتاری بود. سبکهای هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی از پدیدههای پیچیده و چند بُعدی است که نقش بسیار مهم و متقابلی در نوجوانان دارند.
اختلال رفتاری
خودکارآمدی
سبکهای هویّت
هوش هیجانی
2018
09
23
99
109
https://www.ceciranj.ir/article_82264_8f0c47e6f6c8f6a91bd767b6608c49d3.pdf
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2588-3488
1397
9
3
اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین باکودک آهسته گام
فاطمه
طاهری
علی اکبر
ارجمندنیا
غلامعلی
افروز
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین با کودک آهسته گام خویش بود.پژوهش حاضر، یک مطالعۀ شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ والدین دانشآموزان آهسته گام مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی در سال1394-1393 شهر سمنان بود و نمونۀ این پژوهش، 30 زوج از والدین دانشآموزان آهسته گام بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسۀ آموزشی برنامه فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ جمعیتشناختی و مقیاس رابطۀ والد–کودک پیانتا (1994) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS(نسخه 22) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار نمرات پیشآزمون و پسآزمون(05/0 (p<بود. میتوان نتیجه گرفت برنامۀ فرزند پروری مثبت باعث بهبود روابط والدین و فرزند میشود.
تعامل والد-کودک
برنامه فرزندپروری مثبت
کودک آهسته گام
2018
09
23
111
121
https://www.ceciranj.ir/article_82265_0fd7625fa70cb803ab27e91e3e3d5b40.pdf