TY - JOUR ID - 82264 TI - مقایسۀ سبک‌های هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در نوجوانان عادی و نوجوانان با اختلال رفتاری JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - گلستان, علیرضا AU - سالمی خامنه, علیرضا AU - ضرغامی, الهام AD - کارشناسی ارشد دانشگاه زاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران AD - عضو هیئت علمی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ورامین، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 3 SP - 99 EP - 109 KW - اختلال رفتاری KW - خودکارآمدی KW - سبک‌های هویّت KW - هوش هیجانی DO - 10.22034/ceciranj.2018.82264 N2 - پژوهش حاضر به‌منظور مقایسۀ سبک‌های هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در نوجوانان با اختلال رفتاری و عادی در شهر تهران انجام شد. در این پژوهش علّی مقایسه‌ای 110 دانش‌آموز 13 - 15 ساله شرکت کرده بودند. آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه (55 نفر دارای اختلال رفتاری و 55 نفر دانش‌آموز عادی) تقسیم شدند. آن‌ها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسطی قرار داشتند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامۀ‌ سبک هویّت برزونسکی (1992)، پرسشنامۀ خودکارآمدی شرر، مادوکس، مرکندانت، پرتیس دون، جاکوبز و راجرز (1982)، پرسشنامۀ‌ هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004) و پرسشنامۀ‌ مشکلات رفتاری راتر- فرم والدین (1995) بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری با به‌کارگیری نسخۀ 24 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات سبک‌های هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی نوجوانان عادی به طور معناداری بیشتر از گروه نوجوانان دارای اختلال رفتاری بود. سبک‌های هویّتی، خودکارآمدی و هوش هیجانی از پدیده‌های پیچیده و چند بُعدی است که نقش بسیار مهم و متقابلی در نوجوانان دارند. UR - https://www.ceciranj.ir/article_82264.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_82264_8f0c47e6f6c8f6a91bd767b6608c49d3.pdf ER -