TY - JOUR ID - 77851 TI - تأثیر آموزش تحلیل رفتار کاربردی بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - جهاندار, سهیلا AU - کاکابرایی, کیوان AD - دانشجوی دکترا روان‌شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 2 SP - 89 EP - 98 KW - اختلال طیف اتیسم KW - تحلیل رفتار کاربردی KW - مهارت اجتماعی DO - 10.22034/ceciranj.2018.77851 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش روش تحلیل رفتار کاربردی بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. طرح پژوهش شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 30 کودک با تشخیص اختلال طیف اتیسم از روش نمونه‌گیری در دسترس در شهر کرمانشاه انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه 15 نفرۀ آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 ماه برنامۀ آموزش مهارت‌های اجتماعی را از طریق روش تحلیل رفتار کاربردی دریافت کردند. ابزار پژوهش مقیاس رشد اجتماعی واینلند بود و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ‌SPSS، نسخۀ 19 تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون(فاصلۀ هشت ماه) و پیگیری(فاصلۀ یک ماه) گروه آزمایش در زیر مقیاس‌های مهارت‌ اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد‌(01/0> p). نتایج پژوهش نشان داد که روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی بر بهبود مهارت اجتماعی کودکان پسر طیف اتیسم تأثیر‌گذار بوده است. لذا اجرای این روش درمانی در کنار بقیۀ درمان‌ها توصیه می‌شود. کلید واژه‌ها UR - https://www.ceciranj.ir/article_77851.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_77851_95af7839413fe19d37536ad2aff817c8.pdf ER -