TY - JOUR ID - 68955 TI - مقایسۀ سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال رفتاری JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - اعزازی بجنوردی, المیرا AU - قزاقی, طاهره AU - رادفر, میثم AU - شریفی, فاطمه AU - اسدپور, احمد علی AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی شخصیت، گروه روان‌شناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 1 SP - 33 EP - 40 KW - سازگاری اجتماعی KW - هوش هیجانی KW - اختلال رفتاری DO - 10.22034/ceciranj.2018.68955 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان با اختلال رفتاری و دانش‌آموزان عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علّی مقایسه‌ای بود. جامعۀ آماری پژوهش دانش‌آموزان با اختلال رفتاری و عادی شهر تهران بودند؛ در این پژوهش 70 دانش‌آموز 15 - 18 ساله شرکت کردند و به دو گروه 35 نفری تقسیم شدند. گروه اول از دانش‌آموزان اختلال رفتاری داشتند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ در حالی که گروه دوم، از میان دانش‌آموزان عادی به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل و پرسشنامۀ هوش هیجانی برادبری و گریوز بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان عادی به‌طور معناداری بیشتر از دانش‌آموزان با اختلال رفتاری بود (05/0P<). نتایج نشان داد سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال رفتاری کم‌تر از دانش‌آموزان عادی بود. بنابراین، در این حوزه به برنامۀ توانبخشی ویژه‌ای نیاز است تا سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانش‌آموزان با اختلال رفتاری افزایش یابد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_68955.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_68955_efefdf8071c1715592cf479c942bafe3.pdf ER -