TY - JOUR ID - 66722 TI - اثربخشی برنامۀ آموزشی پویش بر عزت‌نفس کودکان با مشکلات یادگیری JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - شکوهی یکتا, محسن AU - قرائی, نفیسه AU - ارجمندنیا, علی اکبر AU - فتح آبادی, جلیل AU - داوری آشتیانی, رزیتا AD - دانشیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران AD - دانشیار، روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانشیار، روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 4 SP - 1 EP - 14 KW - خودپنداره KW - اختلال یادگیری KW - برنامۀ پاسپورت DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامۀ آموزشی پویش بر عزت نفس کودکان با مشکلات یادگیری اجرا شد و از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. گروه نمونه شامل 30 نفر از کودکان پایه‌های سوم تا پنجم دبستان بود که با مراجعه به بیمارستان امام حسین (ع) تشخیص مشکلات یادگیری گرفته و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برنامۀ آموزشی پویش طی 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای در طول چهار هفته (هر هفته دو جلسه) اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی، آزمون عزت‌نفس پُپ مورد استفاده قرار گرفت. به‌منظور تحلیل یافته‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس و آزمون تی همبسته استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند برنامۀ آموزشی پویش برای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، افزایش معنادار سطح عزت‌نفس کل و سه زیرمقیاس عزت‌نفس عمومی، تحصیلی و جسمانی را در پی داشته است. پایداری نتایج پس از پیگیری دو ماهه نیز تأیید شد. بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش و ضرورت افزایش عزت‌نفس کودکان با مشکلات یادگیری، می‌توان برنامۀ آموزشی پویش را در مدارس و مراکز درمانی، جهت کمک به ارتقای سطح عزت نفس این کودکان، پیشنهاد نمود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_66722.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66722_1771c0603275b59a93b34cc2b989d93e.pdf ER -