TY - JOUR ID - 66291 TI - طراحی و تهیّۀ برنامۀ آموزش حلّ‌مسألۀ بین‌فردی با رویکرد خلّاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت حل‌مسأله دانش‌آموزان سرآمد JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - کاشانی وحید, لیلا AU - افروز, غلامعلی AU - شکوهی یکتا, محسن AU - خرازی, کمال AD - دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. AD - استاد ممتاز گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران AD - استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 55 EP - 43 KW - مهارت حلّ مسأله KW - برنامۀ آموزش حلّ مسألۀ خلّاق بین فردی KW - دانش‌آموزان سرآمد DO - N2 - تقویت مهارت حلّ مسألۀ بین فردی در دانش‌آموزان سرآمد می‌تواند به آن‌ها در مواجهه با مشکلات زندگی یاری دهد. با توجه به اهمیت مهارت حلّ مسأله برای دانش‌آموزان سرآمد به طراحی برنامۀ آموزش حلّ مسألۀ بین فردی با رویکرد خلّاقانه و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود مهارت حلّ مسأله در دختران سرآمد دورۀ ابتدایی پرداخته‌شد. به این منظور، با استفاده از آزمون ماتریس‌های پیش‌روندۀ هوش ریون (1938) و آزمون هوش استنفورد-بینه تهران (افروز و هومن، 1375)، 42 دانش‌آموز شاغل به تحصیل در دورۀ ابتدایی که دارای هوش‌بهر بالاتر از 120 تشخیص داده شدند، به صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی طی 15 جلسه، هر جلسه 45 تا 60 دقیقه، در برنامۀ آموزش حلّ مسألۀ خلّاق بین فردی محقق‌ساخته شرکت کردند و گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. به منظور ارزیابی مهارت حلّ مسأله، مقیاس راه‌حل‌های جایگزین (شور و اسپیوک، 1985) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه در مهارت حلّ مسأله تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). در پایان استفاده از برنامۀ آموزش حلّ مسألۀ خلّاق بین فردی و اهمیت توجه به مهارت حلّ مسأله مورد بحث و بررسی قرار گرفت. UR - https://www.ceciranj.ir/article_66291.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66291_dbf698256443a3d6f87aace0c2db683f.pdf ER -