TY - JOUR ID - 66290 TI - تأثیر برنامه آموزش رایانه‌ای در بهبود حافظه کوتاه‌مدت کودکان دارای ناتوانی یادگیری JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - جعفری سرو جهانی, زهرا AU - امیری مجد, مجتبی AU - جعفری, اصغر AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه راهنمایی و مشاوره، ابهر AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی، ابهر AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی، گروه راهنمایی و مشاوره ، ابهر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 38 EP - 43 KW - برنامه آموزش رایانه‌ای KW - حافظه کوتاه مدت KW - اختلال یادگیری DO - N2 - هدف این پژوهش اثربخشی برنامه آموزش رایانه‌ای در افزایش حافظه کوتاه مدت کودکان دارای اختلال یادگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دبستانی هفت تا ده ساله شهر خرّمدره بود که در سال تحصیلی 93- 1392 به مرکز اختلالات یادگیری مراجعه کرده‌بودند. آزمودنی‌ها شامل 27 نفر بودند که به‌صورت تصادفی ساده از بین این دانش‌آموزان از لیست اسامی آن‌ها انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه‌ای برنامه رایانه‌ای را در حضور مربی تمرین کردند. پس از پایان جلسات آزمایشی، پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به‌دست‌آمده از دو گروه با روش تحلیل کوواریانس و آزمون t تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه رایانه‌ای می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت و توجه کودکان دارای اختلال یادگیری را افزایش دهد (05/0 ≥ P). UR - https://www.ceciranj.ir/article_66290.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66290_3217b217eb10078661d2273990a28aa4.pdf ER -