TY - JOUR ID - 66272 TI - اثربخشی مداخله نظریه ذهن بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان دارای اتیسم با عملکرد بالا JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - سیفی, رقیه AU - صالحی عمران, ابراهیم AU - پناهنده وانسفلی, خدیجه AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران. AD - عضو هیات علمی دانشگاه عضو هیات علمی دانشگاه. گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران. AD - دکتری روانشناسی عمومی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 1 EP - 8 KW - نظریه ذهن KW - آموزش نظریه ذهن KW - کودکان دارای اتیسم با عملکرد بالا DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله نظریه ذهن بر افزایش سطوح نظریه ذهن کودکان مبتلا به اتیسم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش 8 کودک مبتلا به اتیسم به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون نظریه ذهن فرم 38 سوالی استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون تحلیل کواریانس انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش نظریه ذهن بر سطوح کلی و سطح اول این نظریه در کودکان مبتلا به اتیسم به طور معناداری موثر است ولی بر سطوح دوم و سوم نظریه ذهن در این گروه اثر معناداری نداشت. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که نمرات آزمون نظریه ذهن در گروه کنترل در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری نداشتند. در مجموع یافته‌ها نشان داد آموزش و کاربرد مداخلات مبتنی بر نظریه ذهن می‌تواند برخی سطوح نظریه ذهن را در کودکان مبتلا به اتیسم ارتقاء دهد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_66272.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_66272_45f502cd477169c21cda4fdc0323f930.pdf ER -