TY - JOUR ID - 64792 TI - تاثیر آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش‌آموزان آهسته‌گام با نشانگان داون JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - صادقی سیاح, علی AU - افروز, غلامعلی AU - ارجمندنیا, علی اکبر AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AD - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران؛ AD - دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران) AD - دکتری روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دکتری روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 3 SP - 65 EP - 73 KW - خواندن کاربردی KW - دانش‌آموزان آهسته‌گام با نشانگان داون KW - درک مطلب خواندن KW - دقت خواندن و سرعت خواندن DO - N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش­آموزان آهسته­گام با نشانگان داون با استفاده از رویکرد برنامه آموزش انفرادی خانواده محور انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام دانش‌آموزان آهسته­گام با نشانگان داون شهرستان همدان بودند که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 نفر دانش­آموز آهسته­گام با نشانگان داون بود که به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. به‌منظور جمع­آوری اطلاعات موردنیاز، از دو آزمون­ جداگانه پیشرفت تحصیلی خواندن (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) محقق ساخته استفاده شد. به گروه آزمایش در 15 جلسه 30 دقیقه­ای، متون خواندن کاربردی آموزش داده شد و گروه کنترل تحت چنین آموزشی قرار نگرفت. داده­های به‌دست‌آمده از طریق انجام آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش متون خواندن کاربردی با رویکرد برنامه آموزش انفرادی خانواده محور بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندندانش­آموزان آهسته­گام با نشانگان داون تأثیر معناداری دارد (001/0p<) و تأثیر آن بر سرعت خواندن نسبت به‌دقت خواندن و درک مطلب بیشتر است (001/0p<).نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر می­توان این­گونه قضاوت کرد که متون خواندن کاربردی، برنامه درسی مناسبی برای بهبود عملکرد خواندن در دانش­آموزان آهسته­گام با نشانگان داون است و می­توان در مدارس استثنایی و مراکز توان‌بخشی از آن بهره برد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_64792.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_64792_ad1a49f235797e6e71f737013adb82ba.pdf ER -