TY - JOUR ID - 63702 TI - رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ششم دبستان JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - جلیل ابکنار, سیده سمیه AU - عاشوری, محمد AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه‌ تهران AD - دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 4 SP - 52 EP - 59 KW - هوش شناختی KW - هوش هیجانی KW - پیشرفت تحصیلی DO - N2 - ارتباط هوش شناختی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی متفاوت گزارش‌شده است. با توجه به این‌که این مطالعات عمدتاً بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی انجام‌شده، هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط هوش شناختی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ششم دبستان بود. در یک مطالعه همبستگی، 110 دانش‌آموز پسر با روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان ششم دبستان شهرستان ورامین انتخاب شدند و در دو گروه مساوی جایگزین شدند به‌طوری‌کهبه‌طوری‌که معدل کل سالانه پایه پنجم یکی از گروه‌ها بالای 19 و گروه دیگر زیر 13 بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوشی وکسلر و آزمون هوش هیجانی برادبری- گریوز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هوش شناختی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. هوش شناختی و هوش هیجانی 52 درصد از واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلیدانش‌آموزان با معدل بیشتر از 19، را پیش‌بینی کردند در حال که این دو متغیر توانستند 51 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با معدل کمتر از 13 را پیش‌بینی کنند. در هر دو گروه، هوش شناختی سهم بیشتری در پیشرفت تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به هوش شناختی و هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلیدانش‌آموزان بود. به نظر می‌رسد که پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر عوامل دیگر و اثرات تعاملی آن‌ها نیز باشد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63702.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63702_6f35ae643269cc64f919c09fd25b4b64.pdf ER -