TY - JOUR ID - 63650 TI - رابطه ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و با واسطه گری سبکهای تفکر در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان اسلامشهر JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - افضلی, لیلا AU - اسماعیلی, سمیه AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اسلامشهر ، باشگاه پژوهشگران و نخبگان ، اسلامشهر AD - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 1 SP - 107 EP - 116 KW - ادراک از ساختار کلاس KW - سبکهای تفکر و خلاقیت DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار کلاس با خلاقیت (با واسطه گری سبکهای تفکر) در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر اجرا شده است. روش تحقیق از نوع همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر ( 12000 نفر) می باشد.  315 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و       به روش تصادفی  طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (1995)، سبک های تفکر استرنبرگ و اگنر (1998) و پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس (PALS ،میگلی و همکاران، 2000 ) گردآوری شده است. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر (با استفاده از نرم افزار آماری LISREL) تحلیل شده اند. با عنایت به بررسی اثرهای مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی، ساختار رویکرد – عملکرد در کلاس درس با واسطه گری متغیرهای سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی با خلاقیت رابطه دارد. متغیرهای یادشده 56 درصد از واریانس نمرات در متغیر خلاقیت را پیش بینی می کنند. از میان سه ساختار تبحری، رویکرد – عمکلرد و اجتناب عملکرد، تنها رابطه ساختار رویکرد – عملکرد با خلاقیت معنادار است.  مقادیر برآورد در اثرگذاری مستقیم ساختار رویکرد عملکرد بر سبک تفکر قانونگذار، سلسله مراتبی، آزاداندیش، برونی و جزئی نگر  در سطح 0.01P≤  معنادار است.  ارتباط سبک های سلسله مراتبی، بیرونی، جزئی نگر و آزاد اندیش با خلاقیت معنادار شده است. مقدار برآورد در اثرگذاری مستقیم سبک تفکر سلسله مراتبی، آزاد اندیش، جزئی نگر و بیرونی  بر خلاقیت در سطح 0.05P≤  معنادار است. UR - https://www.ceciranj.ir/article_63650.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_63650_ba7a5b24bd4a42852d56d824396ccbea.pdf ER -