TY - JOUR ID - 158142 TI - اثربخشی تمرینات یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی و توان‌بخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) کودکان دارای کم‌توجهی بیش‌فعالی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - امینی, داریوش AU - الماسی, مجید AU - نوروزی همایون, محمدرضا AD - استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس شهید مقصودی همدان، همدان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. AD - کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 95 EP - 79 KW - انعطاف‌پذیری شناختی KW - بازداری پاسخ KW - تمرینات یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی KW - توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای KW - حافظه فعال DO - 10.22034/ceciranj.2022.318579.1619 N2 - پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تمرینات یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی و توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی) کودکان دارای کم­توجهی بیش­فعالی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه­تجربی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال کم­توجهی بیش­فعالی شهر همدان به تعداد 300 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 در نظر گرفته شد. نمونه پژوهش 33 کودک دارای اختلال کم­توجهی بیش­فعالی بود که به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 11 نفر) اختصاص یافت. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون کارت‌های ویسکانسین (WCST)، آزمون ان بک (N-back) و آزمون تکلیف دوگانه استروپ (DTS) بود. داده­های پژوهش با مدل آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم­افزار آماری SPSS-26 انجام شد. میانگین نمرات انعطاف‌پذیری شناختی، حافظه فعال و بازداری پاسخ در دو نوبت اندازه‌گیری شد که نشان داد در پس‌آزمون میانگین نمرات انعطاف‌پذیری شناختی و بازداری پاسخ افزایش یافته و نمرات حافظه فعال کاهش پیدا کرده و در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون بر پس‌آزمون برای مقایسه نمرات انعطاف‌پذیری شناختی، حافظه فعال و بازداری پاسخ در بین سه گروه در سطح خطای (05/0) تفاوت معنی‌داری وجود داشت. با توجه به جلسات و نتایج به‌دست آمده درمان توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای و تمرینات یکپارچه‌سازی حسی- حرکتی در بهبود انعطاف‌پذیری شناختی، حافظه فعال و بازداری پاسخ مؤثر بود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_158142.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_158142_ca16f285a76ddc87a806c3b511d9d8e3.pdf ER -