TY - JOUR ID - 147879 TI - مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای و آموزش تمرینات یکپارچگی حسی بر علائم خواندن کلمات و درک متن در دانش‌آموزان نارساخوان JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - ویسمه, مریم AU - استکی, مهناز AU - میرزاخانی, نوید AD - دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 67 EP - 78 KW - بازی‌های رایانه‌ای KW - کارکردهای اجرایی KW - نارساخوانی KW - یکپارچگی حسی DO - 10.22034/ceciranj.2021.302929.1584 N2 - هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای با آموزش تمرینات یکپارچگی حسی بر علائم خواندن و درک مطلب دانش­آموزان نارساخوان بود. روش، نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون با کنترل و پیگیری در نظر گرفته شد. جامعه آماری، دانش ­آموزان با اختلال یادگیری دوره ابتدایی منطقه 2 و 5 تهران (128 نفر) در سال 1400-1399 بود. تعداد 30 دانش­آموز 8 تا 11 ساله نارساخوان (19پسر، 11 دختر) به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در سه گروه 10 نفری قرار داده شدند. گروه‌های آزمایش، مدت 20 جلسه 30 دقیقه­ای تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. سپس مراحل پیش ­آزمون، پس ­آزمون انجام شد. بعد 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار سنجش، نسخه چهارم هوش وکسلر کودکان (WISC-4)، آزمون خواندن و نارساخوانی(نما)، ان­بک (N-back)، پرسشنامه نیمرخ حسی2 (SP2) بود. داده‌ها با استفاده از روش آنوای دو عاملی آمیخته توسط نرم افزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد نمره خواندن کلمات، بین گروه‌های آزمایشی رایانه و یکپارچگی حسی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>).  نمره درک متن، بین گروه‌های آزمایشی رایانه و یکپارچگی حسی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P <). بر اساس نتایج، هر دو مداخله اثربخش بوده، پایداری اثر داشتند، اما بین اثربخشی این مداخله‌ها بر علائم خواندن و درک مطلب دانش ­آموزان نارساخوان تفاوت معنادار وجود داشت (001/0P <). در پیگیری 4 ماهه، مداخله تمرینات یکپارچگی حسی پایدارتر بود و می‌تواند به­ عنوان مداخله‌ای سودمند برای کمک به دانش ­آموزان نارساخوان در مدارس ابتدایی و مراکز مشکلات یادگیری استفاده شوند. UR - https://www.ceciranj.ir/article_147879.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_147879_8dc7b149103993fd3fa42ade1de954c9.pdf ER -