TY - JOUR ID - 139636 TI - اثربخشی بسته آموزش هوش‌های چندگانه بر مهارت‌های اجتماعی پسران آهسته‌گام JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - عابدی, نفیسه AU - کاشانی وحید, لیلا AU - حکیمی راد, الهام AU - اساسه, مریم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 57 EP - 66 KW - آهسته‌گام KW - بسته آموزش هوش‌های چندگانه KW - مهارت‌های اجتماعی DO - 10.22034/ceciranj.2021.247378.1448 N2 -  هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی بسته آموزش هوش­های چندگانه بر مهارت­های اجتماعی کودکان آهسته‌گام بود. این مطالعه شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 150 دانش‌آموز آهسته‌گام شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 98-99 در مدرسه  استثنایی حضرت فاطمه (س) شهر کرج تشکیل دادند. از میان آن­ها 20 دانش‌آموز پسر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) گمارش شدند. به منظور ارزیابی مهارت­های اجتماعی از نظام درجه­ بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) نسخه معلم استفاده شد. بسته آموزش هوش­های چندگانه برای گروه آزمایش، به ­صورت گروهی طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای ارائه شد. داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها نشان داد که برنامه مداخله در افزایش مهارت­های همکاری، جرأت‌ورزی، خودکنترلی و به طور کلی مهارت­های اجتماعی (05/0>P)، دانش­ آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده و تفاوت میانگین­ های نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنادار بود (05/0>P). بر اساس این یافته ­ها می­توان بیان کرد که آموزش با استفاده از هوش­های چندگانه می­تواند بر مهارت­های اجتماعی کودکان آهسته‌گام مؤثر باشد. در نهایت، می­توان پیشنهاد داد تا از بسته آموزش هوش­های چندگانه در مراکز بهزیستی و کلینیک­های توان­بخشی، استفاده شود. UR - https://www.ceciranj.ir/article_139636.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_139636_303697243c86af62eebd13df7dbbf2bf.pdf ER -