TY - JOUR ID - 139629 TI - اثربخشی آموزش روش چندحسی فرنالد بر بهبود عملکرد مؤلفه‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - برارپور, مریم AU - وکیلی, سمیرا AU - کشاورز افشار, حسین AD - کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 10 EP - 1 KW - اختلال خواندن KW - دانش‌آموزان نارساخوان KW - روش چندحسی KW - فرنالد DO - 10.22034/ceciranj.2021.237273.1408 N2 - هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روش چندحسی فرنالد بر افزایش عملکرد مؤلفه ­های خواندن دانش ­آموزان نارساخوان بود. روش مطالعه از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل در نظر گرفته شد. جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ ی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﭘﺎﻳﻪ­ی اول تا چهارم اﺑﺘﺪاﻳﻲ با ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮاﻧﻲ شهرستان بابل بود. از بین جامعه­ ی هدف 44 داﻧﺶآﻣﻮز ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮاﻧﻲ از مراکز ناتوانی یادگیری بابل با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه­ ی خواندن و نارساخوانی کرمی و مرادی به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (22 نفر) و کنترل (22 نفر) به شیوه­ تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هر دو گروه توسط پرسشنامه­ ی خواندن و نارساخوانی کرمی و مرادی (1387) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه، دو بار در هفته به مدت 45 دقیقه آموزش روش چندحسی فرنالد را دریافت کردند. در پایان، هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم ­افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­های این پژوهش نشان داد که آموزش روش چندحسی بر افزایش عملکرد مؤلفه ­های زنجیره کلمات و درک متن (در سطح 05/0>P) و مؤلفه ­های آزمون قافیه، حذف آواها، خواندن شبه‌کلمات، نشانه‌های حرف و نشانه‌های مقوله (در سطح 01/0>P) مؤثر است. در روش فرنالد دانش ­آموز در جریان یادگیری کلمات، حواس بینایی و شنوایی و جنبشی-لامسه ­ای خود را به کار می­گیرد و با کلمات برای ساختن جملات درگیر می­شود، در نتیجه یادگیری و خواندن پربارتر می­گردد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_139629.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_139629_0b7b7e5848e3b140f271308f87b4a4e3.pdf ER -