TY - JOUR ID - 139617 TI - تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگی‌های شخصیتی صوت معلم JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - هاشمی بخشی, مریم AU - افروز, غلامعلی AU - شریفی در آمدی, پرویز AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، AD - استاد ممتاز ، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، AD - استاد تمام، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 4 SP - 77 EP - 68 KW - آسیب بینایی KW - بلوغ KW - تصویرسازی ذهنی DO - 10.22034/ceciranj.2021.273843.1530 N2 -  هدف پژوهش حاضر، تبیین و تحلیل تصویرسازی ذهنی پسران بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی از ویژگی­های شخصیتی صوت معلم می­باشد. پژوهش حاضر با روش علّی- مقایسه­ای بوده و جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دانش‌آموزان بینا و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی 10 تا 12 و 16 تا 18 سال شهر تهران، که در سال تحصیلی 1396-1395، مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش را 120 نفر از دانش ­آموزان کلاس­های چهارم، پنجم، ششم (دوره دوم ابتدایی) و کلاس­های دهم، یازدهم، دوازدهم (دوره دوم متوسطه)؛ که به روش نمونه­ گیری هدفمند در دو مرحله انتخاب شده بودند، تشکیل می­دهند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه شانزده عاملی کتل (16PF) و پرسشنامه پژوهشگر­ساخته تصویرسازی ذهنی استفاده شد. روایی ابزار پژوهشگر­ساخته بر اساس نظرات اساتید و همچنین، پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون­ خی­دو و نرم ­افزار SPSS-15 استفاده شد. یافته ­ها نشان داد که رابطه ­ی مثبت و معناداری بین ویژگی­های شخصیتی تلاش و پشتکار، تندخویی، جسور بودن، جذابیت، بین دو گروه وجود دارد. آزمودنی­ها صاحب صوت را از ویژگی­های منفی چون سخت­گیر بودن، مضطرب بودن، پرحرف بودن مبرا دانسته ­اند، در صورتی که خانم داوطلب معلمی دارای این ویژگی­ها بود. در نهایت، می­توان مطرح نمود دانش ­آموزان نابینا بالغ تصویرسازی ذهنی درست­ تری از صاحب صوت داشته ­اند و نیز صوت معلم در آموزش و یادگیری دانش ­آموزان نابینا بسیار مهم می­باشد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_139617.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_139617_76d800565ce4c695044cb3956d506d1d.pdf ER -