TY - JOUR ID - 135009 TI - مقایسۀ اثربخشی برنامههای توانبخشی شناختی آموزش مغز و کاگنی پلاس بر مهارتهای شناختی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - حاجی حیدری, فریده AU - استکی, مهناز AU - عشایری, حسن AU - شهریاری احمدی, منصوره AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی-استثنایی، دانشگاه آزاد اسالمى، واحد تهران مرکزى، تهران، ایران. AD - استادیار گروه روانشناسی عمومی-استثنایی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. AD - استاد دانشکدة توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. AD - گروه روانشناسی عمومی-استثنایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد مرکزی. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 2 SP - 32 EP - 45 KW - آموزش مغز KW - بازیهای جدی KW - کاگنی پلاس KW - نارسایی توجه/ بیشفعالی DO - 10.22034/ceciranj.2020.241822.1424 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی دو برنامۀ بازتوانی شناختی رایانهای شامل برنامۀ «آموزش مغز» و برنامۀ «کاگنی پلاس»، بر بهبود توجه و سرعت پردازش دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی است. گروه نمونۀ پژوهش را 45 نفر از دانشآموزان پایههای دوم تا ششم ابتدایی تشکیل میدهند که تشخیص اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را دریافت کرده بودند. از این تعداد، 30 نفر بهعنوان گروه آزمایش انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آموزشی کاگنی پلاس و آموزش مغز جایگذاری شدند و 15 نفر نیز بدون دریافت هیچگونه مداخلهای در گروه کنترل قرار گرفتند. هردو گروه آزمایش هر هفته سه جلسه و درمجموع طی 24 جلسه بهوسیلۀ درمانگرهای آموزشدیده در حوزۀ بازتوانی شناختی رایانهای بهصورت مجزا تحت آموزش با برنامههای کاگنی پلاس و آموزش مغز قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه برنامه آموزشی را دریافت نکرد. عملکرد هر سه گروه در کارکردهای شناختی توجه و سرعت پردازش قبل و بعد از اجرای برنامههای آموزش شناختی رایانهای، بهوسیلۀ آزمون عملکرد یکپارچۀ دیداری-شنیداری و خردهآزمون سرعت پردازش مقیاس هوش وکسلر ارزیابی شد. دادههای گردآوریشده، با روش تحلیل کواریانس و با استفاده از آزمون تعقیبی LSD تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها بیانگر بهبود معنادار عملکرد دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مؤلفههای مورداندازهگیری بود (05/ >p). همچنین تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش در بهبود عملکرد سرعت پردازش و توجه پایدار شنیداری مشاهده نشد (05/
p). بهطورکلی نتایج بیانگر اثربخشی بازیهای جدی مورداستفاده در پژوهش حاضر بر بهبود انواع توجه و سرعت پردازش گروه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. علاوهبراین، یافتهها نشان میدهد برنامۀ کاگنی پلاس در زمینۀ تقویت مهارتهای شناختی دیداری عملکرد بهتری از برنامۀ آموزش مغز دارد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_135009.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_135009_c0f1984d48c6d3f489347647888dd951.pdf ER -