TY - JOUR ID - 109273 TI - متناسب‌سازی و اعتباریابی برنامه مداخله زودهنگام شنیداری کلامی برتر (آوای برتر) به‌منظور بهبود مهارت‌های گفتاری کودکان کم‌شنوا JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - عاشوری, محمد AD - استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 16 EP - 1 KW - اعتباریابی KW - شنیداری کلامی KW - مداخله زودهنگام KW - مهارت‌های گفتاری DO - 10.22034/ceciranj.2020.224271.1367 N2 - هدف از پژوهش حاضر، متناسب‌سازی و اعتباریابی برنامه مداخله زودهنگام شنیداری کلامی برتر (آوای برتر) به‌منظور بهبود مهارت‌های گفتاری کودکان کم‌شنوابود. این مطالعه از نوع بنیادی بود. جامعه آماری شامل متخصصان روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی و مربیان کودکان کم‌شنوا28 نفر (15 زن و 13 مرد) بود. نمونه آماری شامل سه متخصص (2 زن و 1 مرد) روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی و سه نفر (2 زن و 1 مرد) از مربیان کودکان کم‌شنوا بود که به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روند اعتباریابی برنامه در پنج‌‌گام انجام شد که عبارت است از: 1- بررسی مبانی نظری برنامه (SPTP)؛ 2- بررسی پیشینه و برنامه‌های موجود (LRCP)؛ 3- متناسب‌‌سازی برنامه (AP)؛ 4- اعتباریابی محتوای برنامه (VPC) و 5- تبیین اعتباریابی برنامه (EVP). از رویکرد دلفی به‌منظور متناسب‌سازی محتوا، مثلث‌‌سازی بررسی کننده برای اعتباریابی، ضریب پایایی آزمون‌های وابسته به ‌ملاک (روش درصد توافق) به‌منظور تعیین پایایی و روش لاشه برای محاسبه ‌شاخص روایی محتوایی برنامه استفاده شد. داده‌ها در نسخه 24 نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شدند.یافته‌ها نشان داد که پایایی برنامه با روش درصد توافق متخصصان برابر با 85 درصد و شاخص روایی محتوایی آن برابر با 89/0 به‌دست آمد. بر اساس یافته‌ها، برنامه آوای برتر به‌منظور بهبود مهارت‌های گفتاری کودکان کم‌شنوا از روایی و اعتبار بالایی برخوردار است. با استفاده از برنامه آوای برتر که روایی و اعتبار بالایی دارد، می‌توان مهارت‌های گفتاری کودکان کم‌شنوا را تقویت کرد. UR - https://www.ceciranj.ir/article_109273.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_109273_c53134dcbe874d49a5f0facf24336f23.pdf ER -