TY - JOUR ID - 106383 TI - تاب‌آوری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری: بررسی نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی JO - توانمندسازی کودکان استثنایی JA - CECIRANJ LA - fa SN - 2588-3488 AU - افضلی, لیلا AU - اسماعیلی, سمیه AU - نقش, زهرا AD - دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزاهرا، تهران، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 4 SP - 51 EP - 60 KW - اختلال یادگیری KW - اهمال‌کاری تحصیلی KW - تاب‌آوری تحصیلی KW - سرزندگی تحصیلی DO - 10.22034/ceciranj.2020.165517.1116 N2 -   هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای متغیر اهمال‌کاری در رابطه تاب‌آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاستاب‌آوریتحصیلی (ARS)، پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (AVQ)، اهمال‌کاری تحصیلی (PASS) بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تاب‌آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش‌آموزان دارد. همچنین اهمال‌کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که اهمال‌کاری نقش واسطه‌ای معناداری میان تاب‌آوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال‌کاری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه‌های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال‌کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب‌آوری و عملکرد تحصیلی داشت.   هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای متغیر اهمال‌کاری در رابطه تاب‌آوری، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنان تعداد 150 نفر (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاستاب‌آوریتحصیلی (ARS)، پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (AVQ)، اهمال‌کاری تحصیلی (PASS) بود. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تاب‌آوری رابطه مثبت و معنادار با سرزندگی و عملکرد دانش‌آموزان دارد. همچنین اهمال‌کاری رابطه معنادار و منفی با سرزندگی و عملکرد دارد. از طرفی نتایج نشان داد که اهمال‌کاری نقش واسطه‌ای معناداری میان تاب‌آوری و عملکرد و همچنین سرزندگی و عملکرد دارد. اهمال‌کاری تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی، بر زمینه‌های آموزشی- تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری تأثیرگذار بود و اهمال‌کاری تحصیلی، نقش واسطه در رابطه بین سرزندگی، تاب‌آوری و عملکرد تحصیلی داشت. UR - https://www.ceciranj.ir/article_106383.html L1 - https://www.ceciranj.ir/article_106383_4767faa9f6911ba78ebf4748681454c0.pdf ER -