انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
مقایسه اثربخشی بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر تابآوری در دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی
1
13
FA
الهه
نایبی
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
elahe.nayebi@gmail.com
رضا
پاشا
0000-0002-2163-880x
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
g.rpasha@yahoo.com
سعید
بختیارپور
0000-0002-3484-8435
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
saeedb81@yahoo.com
زهرا
افتخار صعادی
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
eftekharsaadi@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2019.188531.1214
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر تابآوری در دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبستانی (252 نفر؛ 101 دختر و 151 پسر) مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی شهر تهران در سال تحصیلی<br /> 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانشآموزان) قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تابآوری کونور- دیویدسون (CD-RISC) استفاده شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت بازیدرمانی انفرادی (10 جلسه 45 دقیقهای) و بازیدرمانی گروهی (10 جلسه 60 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر افزایش تابآوری دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی اثربخش بودند (01/0p<)، اما بازیدرمانی انفرادی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود تابآوری دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی بود (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد که از بازیدرمانی انفرادی و گروهی، میتوان در افزایش تابآوری در دانشآموزان ADHD، بهره برد. پیشنهاد میشود در مدارس از این دو نوع درمان برای کودکان استفاده کرد.
بازیدرمانی انفرادی,بازیدرمانی گروهی,تابآوری و نقصتوجه- بیشفعالی
https://www.ceciranj.ir/article_101139.html
https://www.ceciranj.ir/article_101139_0a6a8fd43907dd98d39fb000d77533ac.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر بر اضطراب و حرمت خود دانشآموزان
15
28
FA
هاجر
لطفعلی
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
shirin.lotfal@gmail.com
منصوره
حاج حسینی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hajhosseini@ut.ac.ir
یاسر
مدنی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
yaser.madani@ut.ac.ir
10.22034/ceciranj.2020.171099.1145
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر هنر بر اضطراب و حرمت خود دانشآموزان دختر دبستانی بود. روش این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 120 دانشآموزان دبستان دخترانه صبای نور، واقع در منطقه دو شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. از بین جامعه فوق، نمونهگیری بهصورت در دسترس و با جایگزینی تصادفی انجام شد. بدینصورت که با استفاده از سیاهه اضطراب حالت- صفت کودکان (STAIC)، سیاهه حرمت خود کوپر اسمیت (SEI) و پروتکل آموزش گروهی مبتنی بر هنر (AT)، همه دانشآموزان پایه پنجم انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. برحسب این آزمونها، افرادی که نمره اضطراب بالاتر از میانگین (اضطراب حالت=6/29 و اضطراب صفت=3/37) و نمره حرمت خود کلی پایینتر از میانگین (7/34) داشتند، مشخص شدند و از بین آنها 24 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب و بهتصادف در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. بهمنظور اجرای پژوهش، گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش گروهی مبتنی بر هنر قرار گرفتند و مجدداً در پسآزمون هر دو گروه به سنجش درآمدند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را در هر دو متغیر اضطراب و حرمت خود نشان داد (05/0P<). براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت، آموزش گروهی مبتنی بر هنر بر کاهش اضطراب و افزایش حرمت خود دانشآموزان دبستانی مؤثر بوده است.
آموزش گروهی مبتنی بر هنر,اضطراب,حرمت خود
https://www.ceciranj.ir/article_101131.html
https://www.ceciranj.ir/article_101131_5982c19c55548b18b8e8b7d941e14815.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
بررسی اثربخشی مداخله بهنگام والدمحور، مبتنی بر الگوی سالهای باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی*
29
43
FA
محمد
آقایی نژاد
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
jaghayinejad@yahoo.com
مریم
چرامی
0000-0003-0227-7970
استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
choramimaryam@gmail.com
احمد
غضنفری
0000-0002-2270-1129
دانشیار گروه روانشناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
aghazan5@yahoo.com
طیبه
شریقی
استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
sharifi_ta@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.197422.1243
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور سالهای باورنکردنی بر مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 5-7 سال بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری را 128 دانشآموز کمتوان ذهنی آموزشپذیر (62 دختر و 66 پسر) که در سال 1397 در مراکز استثنائی شهرستان لردگان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. از بین آنها به روش تصادفی و براساس مقیاس مشکلات رفتاری راتر ((RBPS، 30 نفر که دارای مشکلات رفتاری بودند، انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند و سپس والدین گروه آزمایشی در 12 جلسه، تحت برنامه مداخلهای سالهای باورنکردنی قرار گرفتند، اما والدین گروه کنترل، برنامه مداخلهای را طی این مدت دریافت نکردند. پس از اتمام دوره مداخله و سه ماه بعد، آزمون مشکلات رفتاری راتر (فرم والدین) بار دیگر بر روی دو گروه بهترتیب بهعنوان پسآزمون و پیگیری اجرا شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر با بهرهگیری از نرمافزار 22Spss- تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری در خردهمقیاسهای (پرخاشگری و بیشفعالی، ناسازگاری اجتماعی، رفتار ضداجتماعی و کمبودتوجه) تفاوت معنادار آماری (005/0>p) وجود دارد. با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان از برنامه مداخله سالهای باورنکردنی بهمنظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمتوان ذهنی بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر استفاده کرد.
سالهای باورنکردنی,کمتوان ذهنی,مشکلات رفتاری,مداخله بهنگام,والدمحور
https://www.ceciranj.ir/article_101136.html
https://www.ceciranj.ir/article_101136_8a2115efa3129a533635825c71bbcd63.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارتهای خواندن، برنامهریزی و سازماندهی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری
45
54
FA
سجاد
اسکندری
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
sajadeskandari1982@gmail.com
کیوان
کاکابرایی
0000-0002-9970-4854
دانشیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
kakabraee@gmail.com
حسن
امیری
0000-0002-4485-9437
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
ahasan.amiri@yahoo.com
سعیده السادات
حسینی
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
saeedeh2h@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2019.192979.1228
هدف از پژوهش حاضر ، بررسی اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارتهای خواندن، برنامهریزی و سازماندهی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری بود. روش این مطالعه، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 400 کودک (170 دختر و230 پسر) با ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانیهای یادگیری 1، 2، 3 و 4 در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه آماری شامل 30 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی (15 دانشآموز) و گواه (15 دانشآموز) گمارده شدند. ابتدا پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) برای هر دو گروه (توسط والدین) تکمیل شد و سپس در آزمون برج لندن (LTT) شرکت کردند. گروه آزمایشی در جلسات آموزش دیوس شرکت کردند. گروه گواه، آموزشی را دریافت نکردند. سپس پرسشنامههای ذکرشده بار دیگر توسط والدین برای هر دو گروه تکمیل شد و آنها در آزمون برج لندن شرکت کردند. دادهها از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات مهارتهای خواندن، برنامهریزی و سازماندهی در پسآزمون در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل، بهطور معناداری افزایش یافته بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که روش آموزش دیویس با شناسایی مشکلات مربوط به نارساخوانی، باعث بهبود مهارت خواندن و با تمرکز بر فرایندهای تفکر موجب افزایش توانایی فرد در مهارتهای سازماندهی و برنامهریزی میشود.
روش آموزش دیویس,مهارتهای خواندن,برنامهریزی و سازماندهی,ناتوانیهای یادگیری
https://www.ceciranj.ir/article_101132.html
https://www.ceciranj.ir/article_101132_441198b2830bd3f28911d98bc403c15f.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی تکنیکهای بازیدرمانیگروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
55
69
FA
نجمه
عباس زاده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر،
najmeh.abbasszadeh@yahoo.com
یوسف
دهقانی
9322-2717-0003-0000
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
ydehghani@pgu.ac.ir
سید موسی
گلستانه
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
mgolestaneh@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.199224.1254
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میران اثربخشی تکنیکهای بازیدرمانیگروهی بر حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری بود. در این مطالعه از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان (253 دانشآموز؛ 73 دختر و 180 پسر) مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 98-1397 به مرکز اختلال یادگیری آموزشوپرورش شهر بوشهر مراجعه کردند، تشکیل دادند. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس 40 نفر که ویژگیهای لازم براساس آزمون پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ)، آزمون وکسلر و ملاکهای ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی را داشتند، فهرست شدند و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای حساسیت اضطرابی (ASQ)، درماندگی آموختهشده (LHQ) و مقیاس تابآوری (RS) بود. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ۴۵ دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. دادههای حاصل از پژوهش، با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد، تکنیکهای بازیدرمانیگروهی در گروه آزمایش، موجب بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دوماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر، میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش تکنیکهای بازیدرمانیگروهی، میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود حساسیت اضطرابی، درماندگی و تابآوری دانشآموزان با اختلال یادگیری استفاده شود.
بازیدرمانیگروهی,تابآوری,حساسیت اضطرابی,درماندگی,اختلال یادگیری
https://www.ceciranj.ir/article_101137.html
https://www.ceciranj.ir/article_101137_997bd73e6733402c04a7f0517d11f5d7.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سرسختی روانشناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری
71
84
FA
نواب
کاظمی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران
navab_us@yahoo.com
سیمین
حسینیان
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
hosseins1381@yahoo.com
وحید
رسول زاده
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
vahidrasoulzade@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2020.182834.1189
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سرسختی روانشناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 90 نفر از مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص شهرستان طارم در سال تحصیلی 98-1397 بود. تعداد 20 نفر از مادران بهعنوان نمونه پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس از مرکز اختلال یادگیری رشد انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10) و گروه کترل (10) جایگزین شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه آموزش (هفتهای یک جلسه، هر جلسه 120 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالیکه گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سرسختی اهواز (AHI) و مقیاس سبک پاسخهای نشخواری (RRS) استفاده شد و سپس بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی (MTCI) اجرا گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مکرر و نرمافزار 25Spss- تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهنآگاهی به افزایش معنادار سرسختی روانشناختی و مؤلفههای آن (05/0≥p) و کاهش نشخوار فکری مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه منجر شده است (05/0≥p). با توجه به یافتههای پژوهش، استفاده از آموزش ذهنآگاهی در جهت ارتقاء سرسختی روانشناختی و کاهش نشخوار فکری مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص با هدف ایمنسازی روانی آنها پیشنهاد میشود.
آموزش ذهنآگاهی,سرسختی روانشناختی,اختلال یادگیری خاص,نشخوار فکری
https://www.ceciranj.ir/article_101134.html
https://www.ceciranj.ir/article_101134_0aa6aec35a83925a7025ff1573134af5.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر
85
95
FA
مهین دخت
رئیسی دستگردی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
mahinraissi@gmail.com
مژگان
عارفی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
mozhgan.arefi@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2020.166739.1122
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را 96 نفر از دانشآموزان دختر 12 تا 16 ساله دارای اختلال اضطراب فراگیر در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دارای اختلال اضطراب فراگیر از بین جامعه آماری با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی 12 جلسهای مربوط به درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس را در طی سهماه بهصورت هفتهای یک جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای اختلال اضطراب فراگیر (GADQ) و نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSSQ) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) بود. تجزیهوتحلیل توسط نرمافزار 23-Spss با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد (001/0>p). براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که جهت کاهش نگرشهای ناکارآمد و نگرانی دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر از درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بهعنوان یک روش کارآمد استفاده گردد.
اختلال اضطراب فراگیر,درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس,نگرشهای ناکارآمد,نگرانی
https://www.ceciranj.ir/article_101138.html
https://www.ceciranj.ir/article_101138_c4174b58d576416a606d7af73ad66e58.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی آموزش فرزندپروری براساس تئوری انتخاب بر رابطه والد- کودک و نشانههای بالینی اختلال نافرمانی مقابلهای
97
108
FA
زهره
اسمعیل زاده
استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
zohrehesmaelzade@gmail.com
10.22034/ceciranj.2020.200510.1263
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری براساس تئوری انتخاب بر رابطه والد- کودک و نشانههای بالینی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری بود. تعداد 26 نفر از والدین دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعهکننده به مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره اردیبهشت با استفاده از روش نمونهگیری گزینش در دسترس، بهعنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در دو گروه مساوی 13 قرار گرفتند. گروه آزمایشی در برنامه آموزش مهارتهای فرزندپروری شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای ارتباط والد- فرزند پیانتا ((PCRS، علائم مرضی کودکان (CSI-4) و وارسی ویژگیهای جمعیتشناختی بود. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها نشان داد، آموزش فرزندپروری براساس تئوری انتخاب منجر به بهبود رابطه والد- کودک و کاهش نشانههای بالینی اختلال نافرمانی مقابلهای (در مؤلفههای ضدیت و بیشجنبشی) شد و بر مؤلفههای دقت و اختلال ترکیبی تأثیر معنادار نداشته است (01/0P≤). آموزش مهارتهای والدینی مبتنی بر تئوری انتخاب میتواند منجر به تقویت رابطه والد- کودک و کاهش مشکلات رفتاری کودکان گردد.
اختلال نافرمانی مقابلهای,تئوری انتخاب,رابطه والد-کودک,فرزندپروری
https://www.ceciranj.ir/article_101135.html
https://www.ceciranj.ir/article_101135_55e2f9bb62be5daa166d47876e7960b7.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ارزشهای اجتماعی- هیجانی و تابآوری در کودکان عادی و ناشنوای پیشدبستانی
109
124
FA
محمد
عاشوری
0000000216852932
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ashorihh2@gmail.com
معصومه
یزدانیپور
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
yazanpour@gmail.com
10.22034/ceciranj.2020.185738.1204
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ارزشهای اجتماعی- هیجانی و تابآوری در کودکان عادی و ناشنوای پیشدبستانی در شهر اصفهان بود. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل 382 نفر از متخصصان، مادران کودکان عادی و ناشنوای پیشدبستانی شهر اصفهان در سال 98-1397 بودند. نمونه بهترتیب شامل 10، 310 و 62 نفر از متخصصان و مادران کودکان عادی و ناشنوا میشد که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار سنجش، مقیاس ارزشهای اجتماعی- هیجانی و تابآوری برای کودکان پیشدبستانی (SEARS) بود. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 10 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل بهدست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه گردید. پایایی مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهدست آمد.مقیاس در پنج خردهمقیاس شامل 42 سؤال چهار گزینهای طراحی شد. روایی صوری و محتوایی (شاخص روایی محتوایی کل=83/0) تأیید گردید. شاخص روایی محتوایی برای هریک از خردهمقیاسهای خودتنظیمی، شایستگی اجتماعی، همدلی، مسؤولیتپذیری و دانش هیجانی بهترتیب 83/0، 89/0، 83/0، 81/0 و 84/0 بود. پایایی مقیاس با آلفای کرونباخ برای نمره کل 88/0 و برای هریک از خردهمقیاسها بهترتیب 87/0، 86/0، 90/0، 84/0 و 86/0 بهدست آمد.مقیاس ارزشهای اجتماعی- هیجانی و تابآوری برای کودکان عادی و ناشنوای پیشدبستانی، ابزاری روا و پایا است. بنابراین، قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را دارد و میتوان از آن برای ارزیابی ارزشهای اجتماعی- هیجانی و تابآوری کودکان عادی و ناشنوای پیشدبستانی استفاده کرد.
ارزشهای اجتماعی- هیجانی,تابآوری,ویژگیهای روانسنجی,هنجاریابی
https://www.ceciranj.ir/article_101133.html
https://www.ceciranj.ir/article_101133_8f38299dcf0069eb7e52f061047f6f98.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
3
2019
09
23
اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری
125
138
FA
طاهر
احمدی
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
taher248@gmail.com
حمیده
خیراتی
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hamideh.khayrati@gmail.com
باقر
غباری بناب
https://orcid.org/00
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
bghobari@ut.ac.ir
10.22034/ceciranj.2020.167363.1124
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه بود.طرح این مطالعه، از نوع آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران (320 مادر) دانشآموزان سوم تا پنجم مراجعهکننده به مراکز ناتوانیهای یادگیری شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بود. از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را در طی هشت جلسه یکونیم ساعته دریافت کردند. در این پژوهش از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و انعطافپذیری شناختی (CFI) استفاده شد که توسط پژوهشگر بهعنوان پسآزمون در اختیار مادران قرار گرفت و دادههای این مطالعه با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار 22-Spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی موجب کاهش هیجانات منفی (05/0P<)، و افزایش هیجانات مثبت (05/0P<) در مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه شده است. همچنین، یافتهها نشان داد که برنامه مبتنی بر ذهنآگاهی موجب افزایش انعطافپذیری شناختی (05/0P<) در مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه شده است و بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری از لحاظ متغیرهای مذکور وجود دارد. براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت، برنامه مبتنی بر ذهنآگاهی، موجب کاهش مشکلات روانشناختی و افزایش سلامت روان در مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه میشود.
ذهن آگاهی,تنظیم شناختی هیجان,انعطافپذیری شناختی,اختلال یادگیری ویژه
https://www.ceciranj.ir/article_101130.html
https://www.ceciranj.ir/article_101130_32012dea9fa1c36281b1dbf8aa663ea6.pdf