انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش دوره اول متوسطه
137
148
FA
فاطمه
امیری
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، شهر خرم آباد، ایران
lilaamiri77@yahoo.com
حسن علی
ویسکرمی
استادیار دانشگاه لرستان، دانشکده علوم انسانی دانشگاه لرستان، شهر خرم آباد، ایران
hveiskarami86@yahoo.com
محمد علی
سپهوندی
استادیار دانشگاه لرستان، دانشکده علوم انسانی دانشگاه لرستان، شهر خرم آباد، ایران
masepahvandi@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2019.95954
<strong>هدف: </strong>تکالیف درسی و شناختی زیاد در مدارس تیزهوشان، ممکن است فرایندهای روانشناختی و هیجانی دانشآموزان تیزهوش را دچار آسیب نماید. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش دوره اول متوسطهانجام گرفت.<strong> روش</strong>:روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول شهر خرمآباد در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که تعداد 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول شهر خرمآباد انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله درمانی را طی سه ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب (بک و همکاران، 1988) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار آماری SPSS<sub>23</sub> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<strong> یافتهها</strong>:نتایج نشان داد که درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش تأثیر معناداری داشته است (0001/0>P). علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تاثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (0001/0>P). میزان تاثیر درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش 86 و 76 درصد بود.<strong> نتیجهگیری</strong>:بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند اضطراب و تنظیم هیجانی را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس درمان ذهنآگاهی میتواند به عنوان درمانی کارآ برای کاهش اضطراب و بهبود تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش مورد استفاده قرار گیرد.
اضطراب,تنظیم هیجانی,تیزهوش,درمان ذهنآگاهی
https://www.ceciranj.ir/article_95954.html
https://www.ceciranj.ir/article_95954_f920f4362da43e9a19e1b6930283413c.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
تأثیر آموزش ریاضی از طریق برنامههای آموزشی رایانهای بر یادگیری ریاضی و علاقه به ریاضی دانشآموزان دیرآموز
149
164
FA
عباسعلی
حسین خانزاده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت،
شهربانو
ابراهیمی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد رشت، رشت، ایران
shahrbanoebrahimi@yahoo.com
شیما
حسینی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
shimahosseini@yahoo.com
فائزه
خداکرمی
. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
faezekhodakarami@yahoo.com
10.22034/ceciranj.2019.95956
<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ریاضی از طریق برنامههای آموزشی رایانهای بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانشآموزان دیرآموز بود. <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهر سنگر در سال تحصیلی 1395-1396 بود، که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل آموزش از طریق برنامههای آموزشی رایانهای (طی10جلسه 45دقیقهای) قرار گرفت، اما گروه کنترل هیج مداخلهای را دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفادهی پژوهش عبارتاند از پرسشنامه توانمندیهای یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم (وکسلر، 2004) و پرسشنامه علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388). در نهایت، دادههای حاصل از پژوهش به روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار SPSS 16.0 تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ریاضی از طریق برنامههای آموزشی رایانهای باعث بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه به ریاضی در دانشآموزان دیرآموز شده است (001/0>P). <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به تأثیر این برنامه آموزشی، استفاده از فناوری آموزشی با کمک کامپیوتر در آموزش دانشآموزان دیرآموز ضروری است.
آموزش ریاضی,برنامههای آموزشی رایانهای,یادگیری ریاضی,علاقه به ریاضی,دانشآموزان دیرآموز
https://www.ceciranj.ir/article_95956.html
https://www.ceciranj.ir/article_95956_d15990bf502f2059698c36ec932fabca.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
فراتحلیلی بر شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی در ایران
165
177
FA
سعید
حسن زاده
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران،
s.hassanz@ut.ac.ir
کوروش
امرایی
0000-0001-6634-5261
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران
kourosh.amraei@yahoo.com
صبا
صمدزاده
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تریبتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
samadzadeh.s@ut.ac.ir
10.22034/ceciranj.2019.95987
<strong>هدف: </strong>اختلال کاستی توجه و بیشفعالی از جمله شایعترین اختلالهای رفتاری دوران کودکی است که اثرات قابل ملاحظهای بر کودک، خانواده و جامعه دارد. هدف پژوهش حاضر فراتحلیلی بر شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی در ایران بود. <strong>روش</strong>: با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی شامل SID، Magiran، Irandoc،Iranmedex و جستجوگر گوگل 136مقاله فارسی با موضوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بدست آمد. بر اساس پروتکل مطالعه مروری نظامدار، متن کامل 38 مقاله نهایی که تعداد 35036 کودک را در 18 استان کشور مورد بررسی قرار داده بودند، برای فراتحلیل انتخاب شدند. از نرم افزارGraphPad Prism 5 برای فراتحلیل استفاده شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که دامنه شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی در سطح کشور حداقل 95/0 درصد و حداکثر 17 درصد و میانگین آن 7/8 درصد و فاصله اطمینان آن ](11.23-6.10) 95 %: [CIاست. بیشترین نرخ شیوع مربوط به شهر تهران و کمترین میزان مربوط به مطالعۀ انجام شده در ایلام بود. بر اساس دادههای حاصله، شیوع این اختلال در پسران نزدیک به دو برابر دختران است. <strong>نتیجهگیری</strong>: به نظر میرسد میزان شیوع این اختلال در ایران تفاوت قابل ملاحظهای با میانگین جهانی نداشته باشد و تفاوتهای حاصل از متفاوت بودن نرخ شیوع در استانهای مختلف ناشی از تفاوت در پروتکلهای بررسی و تشخیص است.
اختلال کاستی توجه و بیشفعالی,ایران,فراتحلیل,شیوع
https://www.ceciranj.ir/article_95987.html
https://www.ceciranj.ir/article_95987_c6e2e0dedbdcc265d609a547201a7c0d.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی برنامه فرزندپروری بر اساس مدل بارکلی بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری
177
188
FA
احمد
صابری راد
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
ahmad_saberirad@yahoo.com
حسن
حیدری
دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
حسین
داوودی
ستادیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
davodi@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.95988
<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی برنامه فرزندپروری بر اساس مدل بارکلی بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در شهر ورامین انجام شد. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران کودکان با اختلال رفتاری مراجعه کننده به کلینیک مشاوره ارمغان در سال 1398 بودند. گروه نمونه مشتمل بر 30 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 80 دقیقهای، هفتهای دو بار در جلسات گروهی فرزندپروری بر اساس مدل بارکلی شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش حاضر مقیاس رابطه کودک-والد رابرت سی. پیانتا (1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نسخه 24 نرمافزار SPSS تحلیل شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه فرزندپروری بر اساس مدل بارکلی تاثیر معناداری بر تعامل و همچنین خردهمقیاسهای تعارض، نزدیکی و وابستگی مادر و کودک با اختلال رفتاری داشت (001/0P<). <strong>نتیجهگیری</strong>: آموزش برنامه فرزندپروری بر اساس مدل بارکلی میتواند تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری را بهبود بخشد؛ بنابراین، برنامهریزی به منظور استفاده از این برنامه اهمیت خاصی دارد.
اختلال رفتاری,تعامل مادر و کودک,فرزندپروری
https://www.ceciranj.ir/article_95988.html
https://www.ceciranj.ir/article_95988_8c6bc2dadbec4e7b767ea43120f5f903.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی برنامه آموزشی روابط درون خانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم
189
199
FA
الهام
شفیعی
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
elham.shafiee@ut.ac.ir
سوگند
قاسم زاده
0000-0001-9819-6790
استادیارگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
غلامعلی
افروز
استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
10.22034/ceciranj.2019.95989
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی بر رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. <strong>روش</strong>: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران و خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم ساکن شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12نفر) گمارده شدند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی را در 9 جلسه دریافت کردند. ابزار پژوهش حاضر شامل مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی بر متغیرهای رضامندی زوجیت و تابآوری اثربخش بوده و اثر این تغییر تا مرحله پیگیری پایدار ماندهاست (05/0>P). <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه بهنتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی روابط درونخانوادگی رضامندی زوجیت مادران و تابآوری خواهران کودکان با اختلال طیف اتیسم را افزایش میدهد.
اختلال طیف اتیسم,تابآوری,رضامندی زوجیت,روابط درونخانوادگی
https://www.ceciranj.ir/article_95989.html
https://www.ceciranj.ir/article_95989_a37cfda32f109ef0d8d92167b0611ed8.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
طراحی بسته توانبخشی شناختی خانواده محور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان
200
215
FA
سولماز
قاسمی
دانشجوی دکترای روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sghasemi2012@yahoo.com
علی اکبر
ارجمندنیا
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
arjmandnia@ut.at.ir
مسعود
غلامعلی لواسانی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
10.22034/ceciranj.2019.95990
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته توانبخشی شناختی خانوادهمحور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان بود.<strong> روش</strong>:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال نارساخوانی بود که در سال تحصیلی 1397- 1396 در مراکز دولتی اختلال یادگیری شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. از بین مراکز دو مرکز انتخاب و سی دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایشی 12 جلسه مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور را به مدت 1 ساعته در هر هفته به مدت 3 ماه دریافت کردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله با آزمون سنجش بازداری شناختی بشرا (رفیحخواه و همکاران، 1395)، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حافبک) (پیکرینگ و گدرکول، 2001)، آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و همچنین پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف (جرارد و همکاران، ۲۰۰۰) مورد ارزیابی قرار گرفتند و از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها با SPSS<sub>24</sub> انجام گرفت. <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان دادند که مداخله توانبخشی شناختی خانوادهمحور با تأکید بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، توجه مداوم و بازداری) روی کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تأثیر معناداری داشت (01/0>P).<strong> نتیجهگیری</strong>:توانبخشی شناختی خانواده محور مبتنی بر توجه مداوم، حافظه فعال و بازداری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان تأثیرگذار میباشد.
توانبخشی شناختی,خانوادهمحور,کارکردهای اجرایی,نارساخوان
https://www.ceciranj.ir/article_95990.html
https://www.ceciranj.ir/article_95990_5bd30955bf92e09761a2ac16bd62eb21.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
رابطه جهتگیری هدفی (با نقش میانجی تابآوری تحصیلی) و درگیری تحصیلی
216
226
FA
لیلا
افضلی
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد اسلامشهر، باشگاه پژوهشگران ونخبگان، اسلامشهر،
184afzali@yahoo.com
سمیه
اسماعیلی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
esmaeili.s1360@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.95991
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهتگیری هدفی (با واسطهگری تابآوری تحصیلی) با درگیری تحصیلی انجام شده است. <strong>روش</strong>: روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر میباشد. 315 دانشآموز با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011)، مقیاس تابآوری تحصیلیساموئلز (2004) و پرسشنامه هدفهای پیشرفت میدگلی و همکاران (2000) استفاده شده است. دادههای این پژوهش با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آماری LISREL تجزیه و تحلیل شده است. <strong>یافتهها</strong>: یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که جهتگیری هدفی تبحری و اجتنابی با درگیری تحصیلی بهصورت مستقیم و غیر مستقیم (با واسطهگری تابآوری تحصیلی) رابطه دارد. متغیرهای یادشده 49 درصد از واریانس نمرات در متغیر درگیری تحصیلی را پیشبینی میکنند. <strong>نتیجهگیری</strong>: جهتگیری هدفی، سازهای است که همزمان میتواند موجب ارتقای درگیری تحصیلی و تابآوری تحصیلی شود و افرادی با تابآوری بالاتر، بهتر میتوانند شرایط تنشزا را تحمل کرده و بیشتر خود را درگیر حل مساله و کاوش نمایند.
تابآوری تحصیلی,جهت گیری هدفی,درگیری تحصیلی
https://www.ceciranj.ir/article_95991.html
https://www.ceciranj.ir/article_95991_78dac0cb1819c29320526a9205634e6b.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانشآموزان
227
236
FA
محسن
شکوهی یکتا
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سعید
اکبری زردخانه
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
akbari76ir@yahoo.com
محمد
عطاری
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
mohammad.attari@yahoo.com
مجتبی
مهدوی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mojtabamhd22@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.95992
<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف تهیه بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان دبیرستانی انجام شد و تأثیر آن بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانشآموزان را مورد بررسی قرار گرفت. <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع پژوهشهای شبهآزمایشی تک گروهی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. پس از تدوین برنامه و برای بررسی اثربخشی آن 39 دانشآموز 14 تا 15 ساله از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به شیوه در دسترس انتخاب و در 5 جلسه کارگاه دو ساعته شرکت داده شدند. سیاهه خشم چندبعدی مدرسه (اسمیت، فورلانگ، باتس و لاگلین، 1998) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لویباند و لویباند، 1995) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون توسط آزمودنیها تکمیل شد. <strong>یافتهها</strong>: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازهگیری مکرر نشان داد که بسته آموزشی مدیریت خشم دانشآموزان، میتواند تجربه خشم و مقابله منفی با خشم را بهبود بخشد؛ لیکن، تغییری در میزان مقابله مثبت ایجاد نکرد. در ضمن این آموزش توانست افسردگی، اضطراب و تنیدگی را نیز کاهش دهد. <strong>نتیجهگیری</strong>: در مجموع، میتوان بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانشآموزان را دارای تأثیرات مثبت روی سلامت روان آنان دانست. بنابراین استفاده از مداخلات مدیریت خشم به خانواده توصیه میگردد.
مدیریت خشم,افسردگی,اضطراب,تنیدگی
https://www.ceciranj.ir/article_95992.html
https://www.ceciranj.ir/article_95992_1bf3c94e3219a10754e4eaa700c392d4.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی بسته آموزشی تعامل والد- فرزند بر کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمد
237
249
FA
سارا
علی قنواتی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
alighanavatisaraa@yahoo.com
طیبه
شریفی
0000-0002-8224-8805
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد،
sharifi_ta@yahoo.com
احمد
غضنفری
0000-0002-2270-1129
دانشیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
aghazan5@yahoo.com
محمدرضا
عابدی
استاد گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
dr.mr.abedii@gmail.com
اعظم
تقوی
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
10.22034/ceciranj.2019.95993
<strong>هدف</strong>: تعامل مثبت بین مادر و کودک علاوه بر شکلدهی دلبستگی ایمن در فرزندان، میتواند از بروز بسیاری از آسیبهای روانشناختی، تحولی، هیجانی و اجتماعی کودک پیشگیری نماید. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی تعامل والد- فرزند بر کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمد انجام گرفت.<strong> روش:</strong> پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل مادران دارای کودکان 3 تا 6 سال شهر اصفهان در سه ماهه پاییز سال 1397بود. در این پژوهش تعداد 40 مادر دارای کودکان 3 تا 6 سال با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (20 مادر در گروه آزمایش و 20 مادر در گروه کنترل). گروه آزمایش آموزشی تعامل والد- فرزند را طی سه ماه در 9 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار آماری SPSS<sub>23</sub> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<strong> یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که بسته آموزشی تعامل والد- فرزند بر کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمد تأثیر معناداری داشته است. به این صورت که این بسته آموزشی توانسته منجر به بهبود کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمدشود.<strong> نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی تعامل والد- فرزند با بکارگیری شناخت احساسات و افکار و ایجاد بستری برای تجربه هیجانات، میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمد مورد استفاده گیرد.
بسته آموزشی تعامل والد- فرزند,کیفیت دلبستگی
https://www.ceciranj.ir/article_95993.html
https://www.ceciranj.ir/article_95993_463888082bfbf1e75ebeb0324dfa76a5.pdf
انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
توانمندسازی کودکان استثنایی
2588-3488
2645-3630
10
2
2019
06
22
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا
250
259
FA
محمد
عاشوری
0000000216852932
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ashorihh2@gmail.com
اعظم
رشیدی
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
aa.rashidi139@gmail.com
10.22034/ceciranj.2019.95994
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا انجام شد. <strong>روش</strong>: روش این پژوهش، نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده در پژوهش حاضر، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان ناشنوای مدرسه میر شهر اصفهان در سال 1397 بودند. گروه نمونه شامل 28 نفر از دانشآموزان ناشنوا بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 14 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 دقیقهای، هفتهای دو بار در جلسات گروهی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نسخه 24 نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شد. <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تاثیر معناداری بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا داشت. <strong>نتیجهگیری</strong>: آموزش برنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتواند انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این برنامه برای بهبود انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا استفاده شود.
انعطافپذیری شناختی,دانشآموزان ناشنوا,راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
https://www.ceciranj.ir/article_95994.html
https://www.ceciranj.ir/article_95994_57b29e2e0ac289f6052e77ce73485cd4.pdf