پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی برنامۀ اوقات فراغت عرش بهمنظور تقویت حافظه فعال، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان آهستهگامانجام شد. پژوهش از نوع بنیادی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را متخصصان روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مدرسان آموزش خانواده و مادران نوجوانان آهستهگام تشکیل میدادند. نمونۀ آماری این پژوهش سه استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، سه نفر از مدرسان آموزش خانواده و سه نفر از مادران نوجوانان آهستهگام با تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روند اعتباریابی برنامه در پنج گام؛ بررسی مبانی نظری برنامه، بررسی پیشینه و برنامههای موجود، تدوین محتوای برنامه، اعتباریابی محتوای برنامه و تبیین اعتباریابی برنامه انجام شد. بهمنظور تدوین محتوا، مثلثسازی بررسیکننده برای اعتباریابی، ضریب پایایی آزمونهای وابسته به ملاک (روش درصد توافق) از رویکرد دلفی و بهمنظور تعیین پایایی و روش لاشه برای محاسبۀ شاخص روایی محتوایی برنامه استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامۀ اوقات فراغت عرش بهمنظور تقویت حافظۀ فعال، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان آهستهگام از روایی و اعتبار بالایی بهرهمند است. بنابراین، با استفاده از برنامۀ اوقات فراغت عرش که روایی و اعتبار بالایی دارد، میتوان حافظۀ فعال، ظرفیت شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان آهستهگام را تقویت کرد.