%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A عاشوری, محمد %A رشیدی, اعظم %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 10 %N 2 %P 250-259 %! اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا %K انعطاف‌پذیری شناختی %K دانش‌آموزان ناشنوا %K راهبردهای تنظیم شناختی هیجان %R 10.22034/ceciranj.2019.95994 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه‌آزمایشی و طرح مورد استفاده در پژوهش حاضر، طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانش‌آموزان ناشنوای مدرسه میر شهر اصفهان در سال 1397 بودند. گروه نمونه شامل 28 نفر از دانش‌آموزان ناشنوا بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه 14 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 دقیقه‌ای، هفته‌ای دو بار در جلسات گروهی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان شرکت کرد و گروه کنترل هیج مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) بود. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری در نسخه 24 نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تاثیر معناداری بر انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا داشت. نتیجه‌گیری: آموزش برنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می‌تواند انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود از این برنامه برای بهبود انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان ناشنوا استفاده شود. %U https://www.ceciranj.ir/article_95994_57b29e2e0ac289f6052e77ce73485cd4.pdf