%0 Journal Article %T تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر نابینا %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A مشجری صنعتی, محدثه %A حمیدی, فریده %A افروز, غلامعلی %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 9 %N 4 %P 5-15 %! تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر نابینا %K خودپندارۀ ریاضی %K دانش‌آموزان نابینا %K راهبردهای یادگیری %R 10.22034/ceciranj.2018.91180 %X پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر نابینا انجام شد. این پژوهش کاربردی و از انواع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، دانش‌آموزان دختر نابینای مقطع متوسطۀ دوم را شامل می‌شد که در مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ مورد بررسی در این پژوهش شامل 30دانش‌آموز دختر نابینای پایۀ دهم مجتمع نابینایان نرجس تهران و ستایش مشهد است که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این مطالعه، برنامۀ آموزشی راهبردهای یادگیری پینتریچ به دانش‌آموزان طی 12جلسه و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه‌ای،‌ آموزش داده شد و پرسشنامۀ خودپندارۀ ریاضی مارش به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیریANCOVA تحلیل شد. یافته‌ها حاکی از آن است که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیر‌ خودپنداره ریاضی تفاوت معناداری وجود داشته است. همچنین 64درصد افزایش خودپندارۀ ریاضی ناشی از آموزش راهبردهای یادگیری بوده است.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری، خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان نابینا را افزایش می‌دهد، از آنجایی که راهبردهای یادگیری قابل آموزش هستند، لذا پیشنهاد می‌شود که برنامه‌ریزان تحصیلی به‌منظور آموزش این راهبردها اقدامات عملی را به‌کار گیرند %U https://www.ceciranj.ir/article_91180_8e363fc76c5e7289fe8eb10c13032d97.pdf