%0 Journal Article %T اثربخشی نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A رویت‌وند غیاثوند, نسترن %A امیری مجد, مجتبی %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 9 %N 3 %P 5-15 %! اثربخشی نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری %K نرم‌افزار شناختی %K حافظه فعال %K ناتوانی‌های یادگیری %K کاپیتان لاگ %R 10.22034/ceciranj.2018.82133 %X هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری بود. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395به مراکز آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آن‌ها به روش دردسترس 24 نفر انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه 12 نفره(کنترل و آزمایش) قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش در طی هشت جلسه تحت آموزش نرم‌افزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از خرده مقیاس حافظۀ فعال آزمون هوش تهران- استنفورد بینه برای اندازه‌گیری حافظۀ فعال استفاده شد و داده‌های پژوهش از طریق آزمون‌های تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرم‌افزارشناختی کاپیتان‌لاگ بر حافظۀ فعال(کلامی و غیرکلامی) دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری تأثیر مثبت دارد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که نرم‌افزار کاپیتان لاگ این مزیت را دارد که از آن می‌توان در بهبود حافظۀ فعال دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آن‌ها بهره گرفت. %U https://www.ceciranj.ir/article_82133_1fd5d2774bd20abc8e2d4ecd3385bac8.pdf