%0 Journal Article %T بررسی کارآیی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک: مقایسه اضطراب امتحان، خودپنداره تحصیلی وخودپنداره اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان و عادی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A قمرانی, امیر %A یار محمدیان, احمد %A صمدی, مریم %A شمسی, عبدالحسین %A احمدزاده, مریم %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 5 %N 2 %P - %! بررسی کارآیی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک: مقایسه اضطراب امتحان، خودپنداره تحصیلی وخودپنداره اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان و عادی %K مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک (BFLPE) %K اضطراب امتحان %K خودپنداره تحصیلی %K خودپنداره اجتماعی %R %X هدف از پژوهش حاضر بررسی کارایی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک (BFLPE) از طریق مقایسه اضطراب امتحان، خودپنداره تحصیلی و خودپنداره اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان و عادی بود. به­منظور دست­یابی به هدف فوق، 70 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی و در دو گروه استعداد درخشان و عادی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه­های اضطراب امتحان و خودپنداره تحصیلی و اجتماعی مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته­های پژوهش نشان داد که دانشجویان استعداد درخشان نسبت به گروه عادی از اضطراب امتحان کمتر و خودپنداره تحصیلی مثبتی برخوردار بودند و خودپنداره اجتماعی در دانشجویان عادی بالاتر از دانشجویان استعداد درخشان گزارش شد. با توجه به نتایج پژوهش به­نظر می­رسد که دانشجویان با سطح توانایی بالا با قرار گرفتن در یک محیط آموزشی عادی ارزیابی متفاوت و مثبت­تری از خود دارند که گویای کارآیی مدل ماهی بزرگ در ظرف کوچک و تأثیر محیط آموزشی بر برخی مؤلفه­های روانشناختی از جمله خودپنداره و اضطرب امتحان می­باشد. %U https://www.ceciranj.ir/article_68401_3fd1b6be9c70a8ff6245815192e3b830.pdf