%0 Journal Article %T اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A افروز, غلامعلی %A تازیکی, طیبه %A قاسم زاده, سوگند %D 2014 %\ 03/21/2014 %V 5 %N 1 %P 1-13 %! اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر %K درمان با استفاده از اسب %K اتیسم %K مهارت‌های اجتماعی %K سلامت روان %K کیفیت زندگی %R %X اتیسم اختلال عصبی ـ تحولی است که به­وسیله نقص در تعامل اجتماعی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و بروز رفتارهای محدود شده و تکراری مشخص، آشکار می­شود. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان با استفاده از اسب بر بهبود مهارت­های اجتماعی کودک اتیسم و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادر، بوده است. این پژوهش به­صورت یک مطالعه موردی بر روی پسری هفت ساله اتیستیک انجام پذیرفته است. برای ارزیابی مهارت­های اجتماعی کودک از دفترچه ارزشیابی آمادگی نوآموزان آهسته­گام و مقیاس درجه­بندی مهارت­های اجتماعی و استفاده شد. سلامت روان مادر با پرسشنامه سلامت عمومی، و کیفیت زندگی مادر با مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت اندازه­گیری شدند. برنامه مداخله طی 15 هفته، با تأکید بر بازی با اسب و سواری با اسب اجرا شد، سپس داده­های حاصل از ارزیابی­ها پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با تحلیل کواریانس بررسی شد. نتایج به­دست آمده نشان داد، درمان با استفاده از  اسب منجر به بهبود مهارت­های زبانی و اجتماعی، افزایش آگاهی حسی و شناختی، کاهش رفتارهای مشکل­ساز و  کلیشه­ای، و افزایش سلامت جسمانی کودک، هم­چنین  موجب بهبود  سلامت روان، عملکرد اجتماعی و کیفیت زندگی مادر، کاهش  خلق منفی شد. %U https://www.ceciranj.ir/article_68392_f0994906e34f98031f0c77d7d7047dc4.pdf