%0 Journal Article %T اثربخشی تلفیق روش آموزش چند حسی و یکپارچگی حسی بر علایم اختلال خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A زادخوت, لیلی %A استکی, مهناز %A کوچک انتظار, رویا %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 6 %N 4 %P 27-41 %! اثربخشی تلفیق روش آموزش چند حسی و یکپارچگی حسی بر علایم اختلال خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی %K روش چندحسی %K تمرینات یکپارچگی حسی %K اختلال نوشتن %K اختلال خواندن %R %X هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تلفیق روش آموزش چند حسی و تمرینات یکپارچگی حسی بر علائم اختلالات خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود، که در آن شرکت کنندگان  پژوهش، به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری شامل، دو آزمون محقق ساخته املا و آزمون خواندن (نما) بود. گروه آزمایش  تحت مداخله برنامه تمرینات یکپارچگی حسی و روش آموزش چند حسی قرار گرفتند؛ ولی آزمودنی های گروه گواه مداخله ای در یافت نکردند. نتایج آزمون با استفاده از نرم افزار آماریspss  و با روش تحلیل کواریانس انجام شد. و نشان داد، میانگین نمرات پس‌ آزمون خواندن و نوشتن گروه آزمایش بیشتر از میانگین نمرات پس ‌آزمون خواندن و نوشتن گروه گواه است. در مجموع  یافته‌های به ‌دست ‌آمده در این پژوهش به‌ وضوح حاکی از آن بود، که به ‌کارگیری برنامه تلفیقی آموزش چند حسی و تمرینات یکپارچگی حسی بر بهبود علائم اختلال خواندن (درک متن و کاهش خطاهای خواندن) و اختلال نوشتن (حافظه شنیداری، حافظه دیداری، حساسیت شنیداری، دقت و مشکلات آموزشی) دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر داشته‌است. %U https://www.ceciranj.ir/article_66723_e54dddff9ee704f055ffa6f940ec0c9f.pdf