%0 Journal Article %T رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده با سبک‌های مقابله‌ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A پاکدامن, شهلا %A محمدی فر, زهرا %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 7 %N 2 %P 30-40 %! رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک‌شده با سبک‌های مقابله‌ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی %K سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده %K سبک‌های مقابله‌ای %K نوجوانان تیزهوش %R %X هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه ابعاد سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های مقابله­ای بود. ازآنجاکه هوش به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های شناختی می­تواند استفاده از سبک‌های مختلف را توجیه کند، به تفاوت این رابطه در نوجوانان دختر تیزهوش و عادی نیز پرداخته شد. روش: این پژوهش از نوع همبستگی و طرح پژوهشی از نوع پس­رویدادی بود. جامعه پژوهش شامل دختران (14– 19 سال) شهر تهران بود. با روش نمونه‌گیریخوشه‌ای تعداد 137 نفر از بین دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه­های سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده و سبک‌های مقابله­ای پاسخ گفتند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون Z استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد در کل نمونه، سبک مقابله‌ای اجتناب- گریز با بعد محبت از سبک‌های فرزندپروری رابطه منفی دارد. در دانش آموزان تیزهوش بعد کنترل از سبک‌های فرزندپروری ادراک ‌شده به‌صورت معکوس پیش‌بینیکننده‌ی سبک مقابله‌ای اجتناب – گریز است و در دانش آموزان عادی همین بعد توانست به‌طور معکوس استفاده از سبک مقابله­ای طلب حمایت اجتماعی را پیش‌بینی کند. به‌علاوه در دانش­آموزان تیزهوش، بعد محبت رابطه مستقیمی با سبک مقابله طلب حمایت اجتماعی داشت که آزمون Z نشان داد این رابطه در دو گروه عادی و تیزهوش تفاوت معناداری دارد. نتیجه­گیری: این نتایج حاکی از تأثیرسبک‌هایفرزندپروری در سبک‌های مقابله­ای فرزندان بودند. این تأثیر می‌تواند با توجه به ویژگی‌های فرزندان مثل توانایی شناختی متفاوت باشد.   %U https://www.ceciranj.ir/article_63655_ed4d0bfa48e2f168b32967bfcc848c4e.pdf