%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه ی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی والدین دارای کودک کم توان ذهن %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A نعیمی, قادر %A زهرا کار, کیانوش %A محسن زاده, فرشاد %A پیرساقی, فهیمه %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 8 %N 2 %P 96-107 %! اثربخشی برنامه ی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی والدین دارای کودک کم توان ذهن %K استرس والدینی %K بهزیستی روان‌شناختی %K توانمندسازی روانی-اجتماعی %K والدین کودکان کم‌توان ذهنی %R %X هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه­ی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روان‌شناختی والدین دارای کودک کم­توان­ ذهنی انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 648 نفر از والدین دارای کودک کم­توان ذهنی بود که 40 نفر از آن‌ها به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و 20 والدی که در هر دو مقیاس استرس والدینی و بهزیستی روان‌شناختی، نمره­­ی کمتر از میانگین گرفته بودند غربال‌شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای در جلسات برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی حضور یافتند ولی گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای را دریافت نکردند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه‌ی منابع و استرس فردربک و پرسشنامه­ی بهزیستی روان‌شناختی ریف استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد برنامه توانمندسازی روانی اجتماعی اثر معناداری بر کاهش مؤلفه­های استرس والدینی (001/0p=) و ارتقای بهزیستی روان‌شناختی (001/0p=) والدین کودکان کم­توان ذهنی دارد. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه توانمندسازی روانی– اجتماعی می­تواند به‌عنوان مداخله­ای مناسب در کاهش مشکلات روان‌شناختی خانواده­های دارای کودک کم­توان ذهنی بکار رود. %U https://www.ceciranj.ir/article_63559_141fd62f04e401256c1734978b3db53c.pdf