%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارتهای زندگی بر افزایش عزتنفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانهروزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A رضایی, سحر %A گودرزی, محمود %A علی مددی, کامران %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 13 %N 3 %P 43-34 %! اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارتهای زندگی بر افزایش عزتنفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانهروزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه %K الگوی توانمندسازی مهارتهای زندگی %K حل مسئله اجتماعی %K عزتنفس %K کودکان تحت سرپرستی %K مراکز نگهداری شبانهروزی %R 10.22034/ceciranj.2023.354045.1687 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانهروزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه در سال 1401 بود. روش مطالعه، نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 12 سال تحت پوشش بهزیستی به تعداد 20 نفر میشد و با استفاده از نمونه گیری به روش سرشماری جامعه کودکان به صورت تصادفی و به روش همتاسازی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار شامل پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI) و حل مسئله اجتماعی لانگ و کسیدی (PSS) بود. برای گروه مداخله آموزش الگوی توانمندسازی به صورت 14 جلسه دو ساعته برگزار شد. سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آماره های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون کواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد الگوی توانمندسازی مهارتهای زندگی بر عزتنفس و حل مسئله در کودکان مؤثر بوده است و تفاوت معنیداری بین نمرات گروه مداخله و کنترل وجود دارد (001/0