%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارت‌های زندگی بر افزایش عزت‌نفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانه‌روزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A رضایی, سحر %A گودرزی, محمود %A علی مددی, کامران %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 13 %N 3 %P 43-34 %! اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارت‌های زندگی بر افزایش عزت‌نفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانه‌روزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه %K الگوی توانمندسازی مهارت‌های زندگی %K حل مسئله اجتماعی %K عزت‌نفس %K کودکان تحت سرپرستی %K مراکز نگهداری شبانه‌روزی %R 10.22034/ceciranj.2023.354045.1687 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش الگوی توانمندسازی مهارت­های زندگی بر افزایش عزت­ نفس و حل مسئله اجتماعی در کودکان تحت سرپرستی مراکز نگهداری شبانه­روزی (محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال) شهر کرمانشاه در سال 1401 بود. روش مطالعه، نیمه­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 12 سال تحت پوشش بهزیستی به تعداد 20 نفر می­شد و با استفاده از نمونه ­گیری به روش سرشماری جامعه کودکان به صورت تصادفی و به روش همتاسازی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار شامل پرسشنامه عزت­ نفس کوپراسمیت (SEI) و حل مسئله اجتماعی لانگ و کسیدی (PSS) بود. برای گروه مداخله آموزش الگوی توانمندسازی به صورت 14 جلسه دو ساعته برگزار شد. سپس از هر دو گروه پس ­آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از آماره ­های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون کواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد الگوی توانمندسازی مهارت­های زندگی بر عزت­نفس و حل مسئله در کودکان مؤثر بوده است و تفاوت معنی‌داری بین نمرات گروه مداخله و کنترل وجود دارد (001/0