%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودآیند منفی دانش‌آموزان دختر با دشواری در نظم‌جویی هیجانی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A جوادیان, نرگس %A شریفی, طیبه %A مشهدی زاده, شهرام %A احمدی, رضا %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 13 %N 2 %P 106-96 %! اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودآیند منفی دانش‌آموزان دختر با دشواری در نظم‌جویی هیجانی %K افکار خودآیند منفی %K ذهن‌آگاهی %K نظم‌جویی هیجانی %R 10.22034/ceciranj.2022.342967.1662 %X Downloaded from www.ceciranj.ir  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودآیند منفی دانش‌آموزان دختر با دشواری در نظم‌جویی هیجانی انجام گرفت. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش، 228 دانش‌آموز دختر دوره اول متوسطه با دشواری در نظم‌جویی هیجانی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 در نظر گرفته شد. در این پژوهش تعداد 31 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را طی یک ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای به صورت آنلاین دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افکار خودآیند منفی (NATQ) (هولون و کندال، 1980) و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (DERQ) (گراتز و رومر، 2004) بود. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودآیند منفی و دشواری در نظم‌جویی هیجانی دانش‌آموزان دختر با دشواری در نظم‌جویی هیجانی تأثیر معنادار داشته است (001/0P<). بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند کسب آگاهی نسبت به اعمال پنج حس اصلی بدن، هیجانات، عملکرد عضلات و آگاهی نسبت به زمان حال می‌تواند به­عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش افکار خودآیند منفی و دشواری در نظم‌جویی هیجانی دانش‌آموزان دختر با دشواری در نظم‌جویی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد. %U https://www.ceciranj.ir/article_158143_4d849af191b77733b332ca69dc443c76.pdf