%0 Journal Article %T اثربخشی بسته آموزش هوش‌های چندگانه بر مهارت‌های اجتماعی پسران آهسته‌گام %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A عابدی, نفیسه %A کاشانی وحید, لیلا %A حکیمی راد, الهام %A اساسه, مریم %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 13 %N 1 %P 57-66 %! اثربخشی بسته آموزش هوش‌های چندگانه بر مهارت‌های اجتماعی پسران آهسته‌گام %K آهسته‌گام %K بسته آموزش هوش‌های چندگانه %K مهارت‌های اجتماعی %R 10.22034/ceciranj.2021.247378.1448 %X  هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی بسته آموزش هوش­های چندگانه بر مهارت­های اجتماعی کودکان آهسته‌گام بود. این مطالعه شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 150 دانش‌آموز آهسته‌گام شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 98-99 در مدرسه  استثنایی حضرت فاطمه (س) شهر کرج تشکیل دادند. از میان آن­ها 20 دانش‌آموز پسر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) گمارش شدند. به منظور ارزیابی مهارت­های اجتماعی از نظام درجه­ بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) نسخه معلم استفاده شد. بسته آموزش هوش­های چندگانه برای گروه آزمایش، به ­صورت گروهی طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای ارائه شد. داده ­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها نشان داد که برنامه مداخله در افزایش مهارت­های همکاری، جرأت‌ورزی، خودکنترلی و به طور کلی مهارت­های اجتماعی (05/0>P)، دانش­ آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده و تفاوت میانگین­ های نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنادار بود (05/0>P). بر اساس این یافته ­ها می­توان بیان کرد که آموزش با استفاده از هوش­های چندگانه می­تواند بر مهارت­های اجتماعی کودکان آهسته‌گام مؤثر باشد. در نهایت، می­توان پیشنهاد داد تا از بسته آموزش هوش­های چندگانه در مراکز بهزیستی و کلینیک­های توان­بخشی، استفاده شود. %U https://www.ceciranj.ir/article_139636_303697243c86af62eebd13df7dbbf2bf.pdf