%0 Journal Article %T طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی‌سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش‌فعالی و نقص‌توجه %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A امین داور, محمدرضا %A اسماعیلی, محمد %A حاجی رحیمی, محبوبه %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 11 %N 4 %P 51-62 %! طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی‌سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش‌فعالی و نقص‌توجه %K پشتیبانی از راه دور %K کووید-19 %K بیش‌فعالی/ نقص‌توجه %K توجه و تمرکز و مشکلات برونی‌سازی شده %R 10.22034/ceciranj.2020.245096.1435 %X هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه پشتیبانی از راه از طریق والدین ویژه کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص‌توجه دور در دوره شیوع کووید-19 و اثربخشی آن بر مشکلات برونی­سازی شده و توجه و تمرکز این کودکان بود. روش تحقیق، آمیخته بود. مرحله اول پژوهش، به روش نظریه داده‌بنیادصورت گرفت. با 13 متخصص که به روش هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه انجام شد. طبق کدگذاری نظری، برنامه پشتیبانی از راه دور شامل هشت محور بود. مرحله دوم پژوهش، با روش شبه­آزمایشی گروه­های ناهمسان با پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری این مرحله از پژوهش، مدارس دوره ابتدایی پسرانه منطقه 1 تهران بود. دو مدرسه با روش در دسترس انتخاب شدند و 18 دانش­آموز پسر در گروه­های آزمایش و کنترل جای گرفتند. برنامه مداخله­ای در طی 12 هفته ارائه شد. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشانه­های مرضی کودکان (CSI-4) و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار (CBCL) بود. داده­های با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره بررسی شد. یافته­های نشان داد که اجرای برنامه پشتیبانی از راه دور، بر بهبود تمرکز و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص‌توجه اثر معنادار نداشته؛ اما این برنامه بر کاهش مشکلات برونی­سازی شده کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نقص‌توجه اثر مثبت داشته است (01/0P≤). اجرای برنامه­های پشتیبانی از راه دور و تداوم ارتباط با کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص‌توجه و والدین آن‌ها، می­تواند جایگزین مناسبی برای برنامه­های درمانی باشد و از بروز مشکلات برونی­سازی شده در این کودکان جلوگیری نماید. %U https://www.ceciranj.ir/article_120347_f5a11b099754110fb660e8cf1d51c198.pdf