%0 Journal Article %T بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری در کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی %J توانمندسازی کودکان استثنایی %I انجمن علمی کودکان استثنایی ایران %Z 2588-3488 %A عاشوری, محمد %A یزدانی‌پور, معصومه %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 10 %N 3 %P 109-124 %! بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری در کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی %K ارزش‌های اجتماعی- هیجانی %K تاب‌آوری %K ویژگی‌های روان‌سنجی %K هنجاریابی %R 10.22034/ceciranj.2020.185738.1204 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری در کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی در شهر اصفهان بود. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل 382 نفر از متخصصان، مادران کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی شهر اصفهان در سال 98-1397 بودند. نمونه به‌ترتیب شامل 10، 310 و 62 نفر از متخصصان و مادران کودکان عادی و ناشنوا می‌شد که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار سنجش، مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری برای کودکان پیش‌دبستانی (SEARS) بود. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 10 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل به‌دست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه گردید. پایایی مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ به‌دست آمد.مقیاس در پنج خرده‌مقیاس شامل 42 سؤال چهار گزینه‌ای طراحی شد. روایی صوری و محتوایی (شاخص روایی محتوایی کل=83/0) تأیید گردید. شاخص روایی محتوایی برای هریک از خرده‌مقیاس‌های خودتنظیمی، شایستگی ‌اجتماعی، همدلی، مسؤولیت‌پذیری و دانش هیجانی به‌ترتیب 83/0، 89/0، 83/0، 81/0 و 84/0 بود. پایایی مقیاس با آلفای کرونباخ برای نمره کل 88/0 و برای هریک از خرده‌مقیاس‌ها به‌ترتیب 87/0، 86/0، 90/0، 84/0 و 86/0 به‌دست آمد.مقیاس ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری برای کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی، ابزاری روا و پایا است. بنابراین، قابلیت استفاده در جامعه ایرانی را دارد و می‌توان از آن برای ارزیابی ارزش‌های اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری کودکان عادی و ناشنوای پیش‌دبستانی استفاده کرد. %U https://www.ceciranj.ir/article_101133_8f38299dcf0069eb7e52f061047f6f98.pdf