@article { author = {Sorkhy, Zohreh and Sharifi Daramadi, Parvis and Rezayi, Saeed}, title = {Effectiveness of group education based on acceptance and commitment in mothers of children with autism spectrum disorders}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {13}, number = {3}, pages = {23-11}, year = {2022}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2022.306027.1597}, abstract = {This study aimed to determine the effectiveness of education based on acceptance and commitment to self-concept and mother-child interaction in mothers of children with autism spectrum disorders. The research method was a pretest-posttest design with a control group. The study's statistical population included 50 mothers of children with autism spectrum disorders whose children were receiving education and rehabilitation in special centers for autism in Tehran city in 2020. The sample size of ten mothers was selected by purposeful sampling. Mothers were randomly divided into experimental (n = 5) and control groups (n = 5). The instruments were the Rogers Self-Concept Scale (RSCE) and the Mother-Child Interaction Scale (MCRE). The experimental group received an acceptance and commitment-based group training intervention program for eight sessions of ninety minutes with fifteen minutes of rest time, while the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed by SPSS-24 software using descriptive statistics and analysis of covariance. The results showed that the intervention program of group education based on acceptance and commitment had a significant effect on self-concept and mother-child interaction in mothers of children with autism spectrum disorders, with an effect size of 0/341 for self-concept and effect sizes of 0/411, 0/445, 0/397, and 0/364 for the subscales of child acceptance, overprotection, overindulgence, and child rejection, respectively, on mother-child interaction (P< 0/01). The present study's findings indicated that this treatment program, with the teaching of appropriate principles, can be used as a suitable treatment method to improve self-concept and mother-child interaction in mothers of children with autism spectrum disorders.}, keywords = {autism spectrum disorders,self-concept,mother-child interaction. }, title_fa = {اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره و تعامل مادر- فرزند در مادران کودکان با اختلال‌های طیف اتیسم}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره و تعامل مادر- فرزند در مادران کودکان با اختلال‌های طیف اتیسم بود. روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی دارای طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 50 نفر از مادران کودکان با اختلال‌های طیف اتیسم که فرزندشان در مراکز مخصوص به اتیسم در شهر تهران در سال 98 در حال دریافت آموزش و توانبخشی بودند، تشکیل دادند. تعداد 10 نفر از مادران با روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان نمونه انتخاب شدند. مادران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) قرار گرفتند. ابزار سنجش، مقیاس خودپنداره راجرز (RSCE) و مقیاس تعامل مادر- کودک رابرت. ام. راس (MCRE) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با رعایت 15 دقیقه زمان استراحت برنامه مداخله‌ای اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند؛ در حالیکه گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS-24 و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که برنامه مداخله‌ای آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره و تعامل مادر- فرزند در مادران کودکان با اختلال‌های طیف اتیسم با اندازه اثر 341/0 برای خودپنداره و با اندازه‌های اثر 411/0، 445/0، 397/0 و 364/0، به ترتیب برای خرده­مقیاس‌های پذیرش فرزند، بیش­حمایت‌گری، سهل­گیری و طرد فرزند در تعامل مادر- فرزند تأثیر معنادار داشت (01/0P<). یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر این بودند که این برنامه درمانی با آموزش اصول مناسب می‌تواند به­عنوان یک روش درمانی مناسب در بهبود خودپنداره و تعامل مادر- فرزند در مادران کودکان با اختلال‌های طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {اختلال‌های طیف اتیسم,تعامل مادر- فرزند,خودپنداره. }, url = {https://www.ceciranj.ir/article_163754.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_163754_f4a9c1f6f75f045dffc99f320a5c27dc.pdf} }