@article { author = {Zakai Ashtiani, Elahe and Samani, Siamak and Sohrabi, Nadereh and Omidvar, Banafsheh}, title = {The effectiveness of interactive play therapy on child's quality of attachment with parent: A case study}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {13}, number = {1}, pages = {102-113}, year = {2022}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2022.309308.1601}, abstract = { Disorder in attachment relationships by distrust can lead to psychocognitive disorders in child. The aim of this study was to explain the effectiveness of  interactive Theraplay play therapy on child's quality of attachment relationships with the parent. Research method in this study was experimental of a single-subject with AB designs. The study population consisted of children 5 to 8 years old with attachment pathologies that attended psychological centers in Tehran in the academic year 2020-2021 and the number of children was 10. From among them, 3 children (two boys and one girl) were selected based on entry and exit criteria and by purposive sampling. The intervention of theraplay for each child was done according to the instructions of Booth and Jernberg (2010), performed in 2 sessions (45 minutes) per week for 10 weeks (21 sessions) during two and a half months. The research instruments were Marschak Interaction Method (MIM) and Theraplay Behavioral Checklist (made by a researcher). Data were analyzed using visual analysis at both within-condition and between-condition levels based on three indicators of level, trend and stability. The findings showed that intervention of oriented theraplay- focused play therapy had a significant effect on child' quality of attachment relationships with parents (P<0.05). According to the findings of the study, was confirmed the effectiveness of intervention of oriented theraplay- focused play therapy on improving child' quality of attachment relationships with parents. Therefore, this method can be considered as one of helpful and applicational treatments for these children.                  }, keywords = {Play therapy,Interactive,quality of attachment relationships}, title_fa = {اثربخشی بازی‌درمانی تعاملی‌محور بر کیفیت روابط دلبستگی کودک با والد: مطالعه موردی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تبیین اثربخشی بازی­ درمانی تعاملی ­محور بر کیفیت روابط دلبستگی کودک با والد انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع تک­ آزمودنی با طرح AB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 5 تا 8 سال با آسیب­های دلبستگی بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند؛ تعداد این کودکان 10 نفر بود­. از بین آن­ها تعداد 3 کودک (دو پسر و یک دختر) بر اساس ملاک­های ورود و خروج و به شیوه نمونه­ گیری هدفمند گزینش ­شدند. مداخله بازی ­درمانی تعاملی­ محور برای هر کودک بر اساس دستورالعمل بوث و جرنبرگ (2010)، به صورت 2 جلسه (45 دقیقه­ای) در هفته، طی 10 هفته (21 جلسه) و به مدت دو و نیم ماه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل فرم روش تعاملی مارشاک (MIM) و چک لیست رفتاری تراپلی (محقق­ساخته) بود. تحلیل دیداری داده­ ها در دو سطح درون­ موقعیتی و بین ­موقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز، روند و تغییرپذیری انجام گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که مداخله بازی­ درمانی تعاملی­محور بر کیفیت روابط دلبستگی کودک با والد تأثیر معناداری داشت (05/0P<). مطابق با یافته­ های پژوهش اثربخشی مداخله بازی درمانی تعاملی­ محور بر روی بهبود کیفیت روابط دلبستگی کودک با والد به تأیید رسید. بنابراین، این روش را می­توان به­ عنوان یکی از درمان­های مفید و کاربردی برای کودکان در نظر گرفت.}, keywords_fa = {بازی درمانی,تعاملی‌محور,کیفیت روابط دلبستگی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_147881.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_147881_2d8888c2149b3049317dd0dd4cc3d44e.pdf} }