@article { author = {Hassanzadeh, Saeid and Masah Bavani, Ali}, title = {The Effectiveness of the Teaching Thinking Child Program on the Relationship between Mothers and Slow-Paced Children}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {3}, pages = {35-45}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.260860.1499}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effectiveness of the Teaching Thinking Child Program on the relationship between mothers and their slow-paced child. The present study is quasi-experimental with a pre-test and post-test design without a control group. The statistical population includes all mothers of slow-paced children aged 4 to 7 years in Esfahan. The sample consists of 30 mothers of children aged 4 to 7 years in non-profit special schools for children with learning disabilities in the 2019-2020 school year. They were selected through an available sampling method and agreed to participate in the “Teaching Thinking Child Program” workshop. The research instruments were the Demographic Questionnaire and Pianta’s Parent-Child Relationship Scale (CPRS). The intervention program was organized as a workshop in 9 sessions, one session of two hours per week. Data were analyzed with the paired Hotelling's T-square statistical analysis using SPSS software version 22. The results showed that the Teaching Thinking Child Program improved the relationship between mothers and mentally retarded and slow-paced children.}, keywords = {Parent-Child Relationship,Teaching Thinking Child,slow-paced child}, title_fa = {اثربخشی برنامۀ تربیت کودک اندیشمند بر ارتباط مادران با کودک آهسته‌گام}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ تربیت کودک اندیشمند بر ارتباط مادران با کودک آهسته‌گام انجام ‌شده است. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بدون گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران کودکان چهار تا هفت سال آهسته‌گام شهر اصفهان بودند. نمونۀ این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان چهار تا هفت سال مدارس غیرانتفاعی ویژۀ دانش‌آموزان آهسته‌گام در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوۀ دردسترس انتخاب شدند و برای شرکت در کارگاه تربیت کودک اندیشمند اعلام آمادگی کردند. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش، پرسشنامۀ جمعیت‌شناختی و مقیاس رابطۀ والد-کودک پیانتا (CPRS) بود. برنامۀ تربیت کودک اندیشمند در نه جلسه به‌صورت یک جلسۀ دوساعته در هفته برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی هتلینگ زوجی و با به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS (نسخۀ 22) تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد برنامۀ تربیت کودک اندیشمند موجب بهبود ارتباط میان مادران و کودک آهسته‌گام شده است.}, keywords_fa = {تربیت کودک اندیشمند,رابطۀ مادر-فرزند,کودک آهسته‌گام}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_139625.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_139625_4922a60f6f21c1834eac47bb8966fb00.pdf} }