@article { author = {Jamshidian, Hosein and Hafezi, Fariba and Eftekhar Saadi, Zahra and Abedi, Ahmad}, title = {Effectiveness of Training Program Based on Martin’s Cognitive- Behavioral Approach on Academic Emotions and Academic Motovition in High–Level Gifted Male Students}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {55-46}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.246631.1446}, abstract = {The purpose of the present study is to investigate the effectiveness of Cognitive-Behavioral Approach on academic motovition and academic emotions in second grade gifted high school students. The method of the present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included gifted male high school students in Isfahan in 2019-2020. The sample consisted of 30 gifted male students in two experimental and control groups (two groups of 15 each) randomly selected by purposive sampling method. The experimental group received an educational intervention in 11 sessions of 60 minutes each over two months. The research instruments included  Pekrun Academic Emotion Questionnaire (2005) and Walrand et al. (1992) Educational Motivation Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA) using SPSS-24. The results showed that Martin’s Cognitive-Behavioral Approach was positively (P = 0.005, F=12.39) and negatively (P= 0.003, F=13.39) and external academic motivation (P = 0.001, F = 14.78) and internal academic emotions (P =0.001, F =21.82) effective. Based on the results of this study, it is also reasonable for schools to create appropriate conditions for the implementation of this method in schools to strengthen and improve students’ academic motivation and academic enthusiasm.}, keywords = {Academic motivation,Giftedness,Martin’s Cognitive-Behavioral Approach,Academic Emotions}, title_fa = {اثربخشی روش‌شناختی رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش متوسطۀ دوم}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی روش‌شناختی رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش پسر، مقطع دوم متوسطه است. پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر تیزهوش دورۀ متوسطۀ دوم اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399 است. نمونه شامل 30 نفر از دانش‌آموزان پسر تیزهوش در دو گروه آزمایش و گواه (دو گروه 15 نفره) است که با نمونه‌گیری هدفمند به روش تصادفی قرار داده شدند. گروه آزمایش، مداخلۀ آموزشی را طی دو ماه در 11 جلسۀ 60 دقیقه‌ای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های هیجان‌های تحصیلی پکران (2005) و انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) است. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS نسخۀ 24 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نشان داد روش‌شناختی-رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی مثبت (005/0= P و 39/12= F) و منفی (003/0= P و 39/13= F) و انگیزش تحصیلی بیرونی (001/0= P و 78/14= F) و درونی (001/0= P و 82/21= F) اثربخش است. همچنین براساس نتایج این تحقیق، شایسته است مدارس با فراهم‌آوردن شرایط مناسبی برای اجرای این روش در مدارس، زمینۀ تقویت و بهبود انگیزش تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان را فراهم سازند.}, keywords_fa = {انگیزش تحصیلی,تیزهوش,روش شناختی-رفتاری مارتین,هیجان‌های تحصیلی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135010.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135010_8306040b57c6921896b5ad987f66aac4.pdf} }