@article { author = {Hamidzadeh, Nahid and Kashani Vahid, leila and Moradi, Hadi and Vakili, Samira}, title = {Effectiveness of “Emo-Galaxy” video game on social skills of children with Oppositional Defiant Disorder}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {11}, number = {1}, pages = {99-87}, year = {2020}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2020.203372.1283}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Emo Galaxy computer game on social skills of children with Oppositional Defiant Disorder (ODD). This research was a quasi -experimental study with pre-test, post-test and a control group design. The statistical population included all female elementary school students with ODD who were referred to counseling centers in Tehran City in the academic year of 2018-2019. 24 female students with ODD were selected using available sampling method based on the criterion of Child Symptom Inventory (CSI-4) and DSM-5 Checklist, then 12 of them were randomly assigned to the experiment group and 12 others were assigned to the control group. Social Skills Rating Scale (Gresham & Elliott, 1990) was used to assess their social skills. The experiment group received Emo-Galaxy Computer Game intervention in 12 sessions of 30 minutes during the one-and-a-half months, while the control group waited in the waiting list. At the end, both groups were re-assessed. Data were analyzed using Multivariable Covariance Analysis (MANCOVA).The findings showed that there were significant differences (p<0.05) between the experiment and the control group in all subscales of social skills (cooperation: 0.313, assertiveness: 0.302, and self-control: 0.258). Using this computer game on emotion recognition and regulation was effective for improving social skills in children with ODD.}, keywords = {Emo-Galaxy computer game,oppositional defiant disorder,social skills}, title_fa = {اثربخشی بازی رایانه‌ای «کهکشان هیجانات» بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی‌ مقابله‌ای}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی‌‌‌ رایانه‌ای «کهکشان هیجانات» بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی‌‌ مقابله‌‌ای بود. این مطالعه از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره اول ابتدایی دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای در شهر تهران بود. نمونه آماری، با استفاده از نمونه‌گیری غیرتصادفی انتخاب شدند که شامل 24 دانش‌آموز از دانش‌آموزان دختر دوره اول ابتدایی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره و روان‌شناسی آموزش‌وپرورش شهر تهران بودند. گروه نمونه بر اساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان ( (CSI-4و مصاحبه تشخیصی، دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای تشخیص داده شد و در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند؛ همچنین برای ارزیابی مهارت‌های اجتماعی، از مقیاس درجه‌بندی مهارت‌‌های اجتماعی- فرم معلم (SSRS) استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه 30 دقیقه‌ای در طول یک ماه و نیم برنامه مداخله­ای بازی رایانه‌ای کهکشان هیجانات را به‌صورت انفرادی دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.داده‌‌های به‌‌دست‌ آمده نشان داد، در تمامی خرده مقیاس‌های مهارت‌های اجتماعی بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P)؛‌ به‌طوری که اندازه اثر در مؤلفه‌های مقیاس مهارت‌های اجتماعی (همکاری 313/0، جرئت‌‌‌ورزی 302/0 و خودکنترلی 258/0) به‌دست آمد.بازی رایانه‌‌ای «کهکشان هیجانات» بر مهارت­های اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی ‌‌مقابله‌ای تأثیرگذار بود.}, keywords_fa = {اختلال نافرمانی‌‌مقابله‌‌ای,بازی‌ رایانه‌ای کهکشان هیجانات,مهارت‌های‌ اجتماعی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_106406.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_106406_30d837f41818eca687c73fb33f2f5150.pdf} }