@article { author = {Afrooz, Gholam-Ali}, title = {Scientific associations and the necessity of unision in professional word choice and scientific definitions}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.144736}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انجمن های علمی و ضرورت هم اندیشی در واژه گزینی های تخصصی و تعاریف علمی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_144736.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_144736_20158beceb585e9ad887e3c8bf35a377.pdf} } @article { author = {Fooladi, Khadijeh and Ahmadi, Reza and Sharifi, Tayyebeh and Ghazanfari, Ahmad}, title = {Effectiveness of Group Narrative Therapy on Psychological Wellbeing and Cognitive Emotion Regulation of Mothers of Children with Hearing Impairment}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.237671.1410}, abstract = {he present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of group narrative therapy on the psychological well-being and cognitive emotion regulation of mothers of children with hearing impairment. The present paper is a quasi-experimental study with a pretest, posttest, and control group design and a two-month follow-up period. The statistical population of the present study included 96 mothers of hearing impaired children referred to training centers for hearing impaired children in 2018–19 in Shahrekord City. 40 mothers were selected by voluntary sampling method and randomly divided into experimental and control groups (each group consisted of 20 mothers). Three mothers from the experimental group and two mothers from the control group withdrew their participation in the study after the intervention began. The experimental group received twelve ninety-minute sessions of the Training Narrative Therapy intervention (Lopez et al., 2014) over three months. The questionnaires used in this study included Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1996) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garenfski et al., 2001). Data from the study were analyzed using repeated measures method ANOVA. The results showed that group narrative therapy had a significant effect on the psychological well-being and cognitive emotion regulation of the mothers of hearing-impaired children (p 0.001),  such that this therapy led to an improvement in psychological well-being and positive cognitive emotion regulation and a decrease in negative cognitive emotion regulation in the mothers of hearing-impaired children. The results of the present study show that narrative therapy can be used as an efficient therapy to improve the psychological well-being and cognitive emotion regulation of the mothers of hearing-impaired children by using techniques such as externalizing the problem, examining major life challenges, and determining negative and positive factors in the life process.}, keywords = {Hearing impairment,Psychological Well-Being,Cognitive emotion regulation,Group Narrative Therapy}, title_fa = {اثربخشی روایت‌درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با آسیب شنوایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روایت‌درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان در میان مادران کودکان با آسیب شنوایی انجام گرفت. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مادران کودکان مبتلا به آسیب شنوایی است که در سال تحصیلی 1397-1398 به مراکز آموزش ویژۀ کودکان مبتلا به آسیب شنوایی شهرستان شهرکرد مراجعه کرده‌اند که تعداد آن‌ها 96 نفر اعلام شد. در این پژوهش 40 مادر از بین جامعۀ آماری با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 20 مادر). پس از شروع مداخله، 3 مادر در گروه آزمایش و 2 مادر در گروه گواه از ادامۀ حضور در پژوهش انصراف دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش روایت‌درمانی (لوپز و همکاران، 2014) را طی دو و نیم ماه در ده جلسۀ 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. پرسشنامه‌های مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1996) و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) است. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد روایت‌درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با آسیب شنوایی تأثیر معنادار دارد (001/0≥p). بدین‌صورت که این درمان توانست موجب بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی مثبت هیجان و کاهش تنظیم شناختی منفی هیجان منفی در مادران کودکان با آسیب شنوایی شود. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن است که روایت‌درمانی با بهره‌گیری از فنونی مانند برونی‌سازی مشکل، بررسی چالش‌های بزرگ زندگی و تعیین عوامل مثبت و منفی مؤثر در روند زندگی می‌تواند به‌عنوان یک درمان کارآمد برای بهزیستی روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با آسیب شنوایی به‌کار گرفته شود.}, keywords_fa = {آسیب شنوایی,بهزیستی روان‌شناختی,تنظیم شناختی هیجان,روایت‌درمانی گروهی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135007.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135007_e9bf449ec82e32ef35338605ecc0b985.pdf} } @article { author = {Taghilou, Fatemeh and Kashanivahid, Leila and Vakili, Samira}, title = {Effectiveness of Rhythmic Singing Training Program on Emotion Regulation of Adolescents with Autism Spectrum Disorder}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {12-21}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.235700.1405}, abstract = {This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of a rhythmic singing training program on emotion regulation in adolescents with Autism Spectrum Disorder. For this purpose, 20 students with Autism Spectrum Disorder were selected and randomly divided into two groups, an experimental and a control group, based on their age, IQ, and level of functioning. Emotion Regulation Checklist (Shields & Cicchetti, 1998) was used as a measurement tool in this study. The experimental group experienced 15 sessions of rhythmic singing (45 minutes per session) and the control group waited on the waiting list. At the end, the emotion regulation checklist was again used for the posttest phase and all data were analyzed with SPSS software using Multiple Analysis of Covariance (MANCOVA). The findings showed that rhythmic singing training program was effective on emotion regulation of adolescents with Autism Spectrum Disorder with an effect size of 0.313 (p≤0.01). Thus, this intervention can be used to enable exceptional adolescents to improve their emotion regulation, especially adolescents with autism spectrum disorders.}, keywords = {Rhythmic singing training program,emotion regulation,adolescents with Autism spectrum disorder}, title_fa = {اثربخشی برنامۀ آموزش آوازخوانی ریتمیک بر تنظیم هیجان نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آوازخوانی ریتمیک بر تنظیم هیجان نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم انجام شده است. به این منظور 20 نفر از نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم 12 تا 15 سالۀ شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب و بررسی شدند. این افراد به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. چک‌لیست تنظیم هیجان کودکان (شیلدز و سیچتی، 1998) به‌منظور سنجش تنظیم هیجان شرکت‌کنندگان در این پژوهش به‌کار رفت. سپس ضرورت طرح و نحوۀ اجرای آوازخوانی ریتمیک برای والدین و نوجوانان شرح داده شد. پانزده جلسه (هر جلسه 45 دقیقه) به‌صورت دو روز در هفته طی برای گروه آزمایش برگزار شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. در پایان، مقیاس به‌کاررفته در پژوهش مجدداً برای گروه کنترل اجرا شد. اطلاعات پژوهش، جمع‌آوری و یافته‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشانگر اثربخشی آموزش آوازخوانی ریتمیک بر تنظیم هیجان نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم با اندازۀ اثر 313/0 (01/0 ≤ P) است. پیشنهاد می‌شود در مراکز آموزش و توان‌بخشی نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم، از آوازخوانی ریتمیک در جهت بهبود تنظیم هیجان آنان استفاده شود.}, keywords_fa = {آوازخوانی ریتمیک,تنظیم هیجان,نوجوانان با اختلال طیف اوتیسم}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135006.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135006_a57a348e5ed76f59563de4d8063c0aa2.pdf} } @article { author = {Chaji, Shirin and Ebrahimpour, Majid and Pakdaman, Majid and Taheri, Hamid}, title = {Effectiveness of Education Based on Executable Functions (Cognitive and Fractional) in Improving Problem Solving Components in Dyscalculia Students}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {22-31}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.235152.1400}, abstract = {Learning disabilities almost always lead to academic failure. In the field of mathematics, not only the individual’s performance and academic progress, but also all their daily activities are associated with many problems. The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of education based on executable functions (cognitive and fractional) in improving problem solving components in Dyscalculia students. This was a semi-experimental research project with pretest, posttest and a control group. The statistical sample consisted of 30 students selected from Birjand City schools through a judicial sampling procedure and randomly assigned to two experimental and control groups. The students in the experimental group received the necessary training for 2 months in 32 sessions, while the control group received no special program and training and continued with their normal classes. One month later, another follow-up was held to check the training. Heppner’s Problem-Solving Inventory was used to collect data. The analysis of covariance test and SPSS 20 software were used for data analysis. Results show that teaching executive functions (cognitive and metacognitive) improves component problem-solving skills, better and more desirable concept learning, and academic achievement in students with dyslexia. This study demonstrated that teaching executive functions (cognitive and metacognitive) can be used as an effective method to reduce dyslexia and improve students’ academic achievement.}, keywords = {Executive Functions (Cognitive and Fractional),Confidence in Problem Solving,Avoidance Style,Personal Control,Dyscalculia Students}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی در بهبود مؤلفه‌های مهارت حل مسئلۀ دانش‌آموزان حساب نارساخوان پایۀ سوم}, abstract_fa = {ناتوانی یادگیری تقریباً همیشه به افت تحصیلی منجر می‌شود. ناتوانی یادگیری به‌خصوص در حوزۀ ریاضی، نه‌فقط عملکرد و پیشرفت تحصیلی فرد، بلکه همۀ فعالیت‌های روزمرۀ وی را نیز با مشکلات متعددی مواجه می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی (شناختی و فراشناختی) در بهبود مؤلفه‌های مهارت حل مسئله (اعتماد به حل مسئله، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی) دانش‌آموزان حساب نارساخوان است. طرح پژوهشی نیمه‌آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. نمونۀ آماری، شامل 30 دانش‌آموز است که از مدارس سطح شهر بیرجند با افراد واجد شرایط داوطلب، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانش‌آموزان گروه آزمایش، طی 32 جلسه به‌مدت دو ماه آموزش‌های لازم را دریافت کردند. در این مدت گروه گواه هیچ‌گونه برنامه و آموزش خاصی دریافت نکردند و به برنامۀ عادی کلاسی خود ادامه دادند. قبل و بعد از آموزش، از هردو گروه، پیش‌آزمون و پس‌آزمون گرفته شد. بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس‌آزمون، آزمون پیگیری برگزار شد تا ماندگاری اثر آموزش نیز بررسی شود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ مهارت حل مسئلۀ هپنر (1982) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در سطح معناداری 05/0 و از نرم‌افزار 20 SPSS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی (شناختی و فراشناختی) موجب ارتقای مؤلفه‌های مهارت حل مسئله (اعتماد به حل مسئله (001/0>P)، سبک گرایش اجتناب (001/0>P) و کنترل شخصی(001/0>P))، فراگیری بهتر و مطلوب‌تر مفاهیم و بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال حساب نارساخوان شد. این پژوهش نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی (شناختی و فراشناختی) روشی مؤثر برای کاهش مشکلات ریاضی و بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است.}, keywords_fa = {اعتماد به حل مسئله,دانش‌آموزان حساب نارسا,سبک گرایش اجتناب,کارکردهای اجرایی (شناختی و فراشناختی),کنترل شخصی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135008.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135008_43758b770c5c1702b67dcda5c830d18a.pdf} } @article { author = {Hajiheidary, Farideh and Estaki, Mahnaz and Ashayeri, Hassan and Shahriari Ahmadi, Mansore}, title = {Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Programs of Brain training and CogniPlus on Cognitive Skills of Students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {32-45}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2020.241822.1424}, abstract = {The aim of this study was comparing the efficacy of Serious Games Brain Training and CogniPlus on improvement of attention and processing speed in children with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD). Sample included 45 two to six grade students diagnosed with ADHD who were selected by convenience sampling. 30 students from the sample group selected and recruited in the “CogniPlus group” and “Brain Train group” (each group 15 students). 15 students were placed in the control group without any intervention. Each experimental group separately attended twenty-four 50-60-minutes cognitive computer training sessions by “Brain Train” and “CogniPlus" . Functions of three groups were evaluated in attention and processing speed in pre-test and post-test by IVA+ and subscale of processing speed of intelligence test of Wechsler. Collected data were analyzed with univariate and multivariate analysis of variance. Results demonstrated the efficacy of cognitive computer training in improving the performance of attention and processing speed of children with ADHD in two experiment groups in comparison to the control group. Also, there was no significant difference between the two experiment groups in improving processing speed and auditory attention sustenance. However, visual attention sustenance significantly was improved in the CogniPlus group more than Brain Train group. findings indicated that the games used in this study could result in improved attention and processing speed of children with ADHD. Also, findings indicate that the CogniPlus Intervention Program has more effect than Brain Train on visual cognitive skills.}, keywords = {Attention-deficit/ hyperactivity disorder,Serious games. Attention,processing speed}, title_fa = {مقایسۀ اثربخشی برنامه‌های توان‌بخشی شناختی آموزش مغز و کاگنی پلاس بر مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی دو برنامۀ بازتوانی شناختی رایانه‌ای شامل برنامۀ «آموزش مغز» و برنامۀ «کاگنی پلاس»، بر بهبود توجه و سرعت پردازش دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی است. گروه نمونۀ پژوهش را 45 نفر از دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی تشکیل می‌دهند که تشخیص اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را دریافت کرده بودند. از این تعداد، 30 نفر به‌عنوان گروه آزمایش انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آموزشی کاگنی پلاس و آموزش مغز جایگذاری شدند و 15 نفر نیز بدون دریافت هیچ‌گونه مداخله‌ای در گروه کنترل قرار گرفتند. هردو گروه آزمایش هر هفته سه جلسه و درمجموع طی 24 جلسه به‌وسیلۀ درمانگرهای آموزش‌دیده در حوزۀ بازتوانی شناختی رایانه‌ای به‌صورت مجزا تحت آموزش با برنامه‌های کاگنی پلاس و آموزش مغز قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه برنامه آموزشی را دریافت نکرد. عملکرد هر سه گروه در کارکردهای شناختی توجه و سرعت پردازش قبل و بعد از اجرای برنامه‌های آموزش شناختی رایانه‌ای، به‌وسیلۀ آزمون عملکرد یکپارچۀ دیداری-شنیداری و خرده‌آزمون سرعت پردازش مقیاس هوش وکسلر ارزیابی شد. داده‌های گردآوری‌شده، با روش تحلیل کواریانس و با استفاده از آزمون تعقیبی LSD تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج تحلیل داده‌ها بیانگر بهبود معنادار عملکرد دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مؤلفه‌های مورداندازه‌گیری بود (05/ >p). همچنین تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش در بهبود عملکرد سرعت پردازش و توجه پایدار شنیداری مشاهده نشد (05/ p). به‌طورکلی نتایج بیانگر اثربخشی بازی‌های جدی مورداستفاده در پژوهش حاضر بر بهبود انواع توجه و سرعت پردازش گروه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی است. علاوه‌براین، یافته‌ها نشان می‌دهد برنامۀ کاگنی پلاس در زمینۀ تقویت مهارت‌های شناختی دیداری عملکرد بهتری از برنامۀ آموزش مغز دارد.}, keywords_fa = {آموزش مغز,بازی‌های جدی,کاگنی پلاس,نارسایی توجه/ بیش‌فعالی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135009.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135009_c0f1984d48c6d3f489347647888dd951.pdf} } @article { author = {Jamshidian, Hosein and Hafezi, Fariba and Eftekhar Saadi, Zahra and Abedi, Ahmad}, title = {Effectiveness of Training Program Based on Martin’s Cognitive- Behavioral Approach on Academic Emotions and Academic Motovition in High–Level Gifted Male Students}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {55-46}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.246631.1446}, abstract = {The purpose of the present study is to investigate the effectiveness of Cognitive-Behavioral Approach on academic motovition and academic emotions in second grade gifted high school students. The method of the present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included gifted male high school students in Isfahan in 2019-2020. The sample consisted of 30 gifted male students in two experimental and control groups (two groups of 15 each) randomly selected by purposive sampling method. The experimental group received an educational intervention in 11 sessions of 60 minutes each over two months. The research instruments included  Pekrun Academic Emotion Questionnaire (2005) and Walrand et al. (1992) Educational Motivation Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA) using SPSS-24. The results showed that Martin’s Cognitive-Behavioral Approach was positively (P = 0.005, F=12.39) and negatively (P= 0.003, F=13.39) and external academic motivation (P = 0.001, F = 14.78) and internal academic emotions (P =0.001, F =21.82) effective. Based on the results of this study, it is also reasonable for schools to create appropriate conditions for the implementation of this method in schools to strengthen and improve students’ academic motivation and academic enthusiasm.}, keywords = {Academic motivation,Giftedness,Martin’s Cognitive-Behavioral Approach,Academic Emotions}, title_fa = {اثربخشی روش‌شناختی رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش متوسطۀ دوم}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی روش‌شناختی رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش پسر، مقطع دوم متوسطه است. پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر تیزهوش دورۀ متوسطۀ دوم اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399 است. نمونه شامل 30 نفر از دانش‌آموزان پسر تیزهوش در دو گروه آزمایش و گواه (دو گروه 15 نفره) است که با نمونه‌گیری هدفمند به روش تصادفی قرار داده شدند. گروه آزمایش، مداخلۀ آموزشی را طی دو ماه در 11 جلسۀ 60 دقیقه‌ای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های هیجان‌های تحصیلی پکران (2005) و انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992) است. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS نسخۀ 24 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نشان داد روش‌شناختی-رفتاری مارتین بر هیجان‌های تحصیلی مثبت (005/0= P و 39/12= F) و منفی (003/0= P و 39/13= F) و انگیزش تحصیلی بیرونی (001/0= P و 78/14= F) و درونی (001/0= P و 82/21= F) اثربخش است. همچنین براساس نتایج این تحقیق، شایسته است مدارس با فراهم‌آوردن شرایط مناسبی برای اجرای این روش در مدارس، زمینۀ تقویت و بهبود انگیزش تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان را فراهم سازند.}, keywords_fa = {انگیزش تحصیلی,تیزهوش,روش شناختی-رفتاری مارتین,هیجان‌های تحصیلی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135010.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135010_8306040b57c6921896b5ad987f66aac4.pdf} } @article { author = {Ahmad zadeh samani, Sodabeh and dehghani, akram and Kalantari, Mehrdad and rezaei dehnavi, sadigheh}, title = {Effectiveness of Schema Therapy on Cognitive Avoidance of Female Students with Early Maladaptive Schemas}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {56-65}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.246140.1438}, abstract = {The present study was conducted with the aim of investigating the efficacy of schema therapy on the cognitive avoidance of female students with early maladaptive schema. The present study had an experimental design with pretest, posttest, control group and two months follow up period. The statistical population of the present study included secondary school female students with early maladaptive schema in the city of Isfahan in the academic year 2019-2020.Thirty female students with early maladaptive schema were selected by purposive sampling and randomly divided into experimental and control groups (each group consists of 15 adolescents). The experimental group received eight seventy-five minute sessions of a schema therapy intervention over one month (Sayyadi et al., 2017). Two students from the experimental group and two from the control group withdrew from the study. The questionnaires used in the current study included Early Maladaptive Schema Questionnaire (EMSQ) and Cognitive Avoidance Questionnaire (CAQ). The data obtained from the study were analyzed by repeated measures method ANOVA using SPSS 23 software. The results showed that schema therapy has a significant effect on cognitive avoidance of female adolescents with early maladaptive schema (p<0.001). The results of the present study suggest that schema therapy can be used as an effective therapy to reduce cognitive avoidance in female adolescents with early maladaptive schema.}, keywords = {Cognitive avoidance,early maladaptive schema,Schema therapy,Female Students}, title_fa = {اثربخشی طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی دانش‌آموزان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی دانش‌آموزان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه انجام گرفت. این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399 است. در این پژوهش، 30 دانش‌آموز دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه، با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 نوجوان). گروه آزمایش مداخلۀ طرحواره‌درمانی (صیادی و همکاران، 1396) را طی یک ماه در 8 جلسۀ 75 دقیقه‌ای دریافت کردند. در این بین، در گروه آزمایش دو نفر و در گروه گواه سه نفر ریزش داشتند. پرسشنامه‌های مورداستفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامۀ طرحواره‌های ناسازگار اولیه (EMSQ) و پرسشنامۀ اجتناب شناختی (CAQ) است. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر به‌وسیلۀ نرم‌افزار آماری SPSS 23 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد طرحواره‌درمانی بر اجتناب شناختی نوجوانان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه تأثیر معنادار دارد (001/0p<). براساس یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان نتیجه گرفت که طرحواره‌درمانی با بهره‌گیری از تکنیک آموزش شناختی، مبارزه با طرحواره‌ها در سطح هیجانی و آموزش شیوه‌های بهنجار سبک‌های مقابله‌ای می‌تواند به‌عنوان یک درمان کارآمد به‌منظور کاهش اجتناب شناختی نوجوانان دختر دارای طرحواره‌های ناسازگار اولیه مورد استفاده گیرد.}, keywords_fa = {اجتناب شناختی,دانش‌آموزان دختر,طرحواره‌های ناسازگار اولیه,طرحواره‌درمانی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_135011.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_135011_03bce46378bfe7ebf1624c184ce979fa.pdf} } @article { author = {Haghtalab, Tahereh and Yaghobi, Abolqasem and Asadbeigi, Somayeh}, title = {Effectiveness Sand Tray Therapy on Hyperactivity Attention Deficit and Evident Anxiety of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {66-75}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.246662.1444}, abstract = {Attention deficit / hyperactivity disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by a persistent pattern of attention deficit and hyperactivity. The purpose of this study was to determine the effects of sand tray therapy on anxiety, hyperactivity, and attention deficit in ADHD children. The research method was semi-experimental and the statistical population included all children aged 7-12 years in Hamedan who were referred to counseling services for ADHD in the fourth quarter of 2017 and had been diagnosed with ADHD by a child counselor or therapist. The statistical population consisted of approximately 280 individuals. Of these individuals, 32 people were selected using purposeful sampling method and placed in the control and experimental groups. The required data were collected using Conner’s Attention Deficit Hyperactivity Disorder (1999) and Reynolds & Richmond Children’s Anxiety Scale (1978). The sand tray therapy intervention protocol was implemented with eight 45-minute sessions following Boycott and Goodwin’s (2000) program. The results of data analysis by MANCOVA test showed that sand tray therapy was effective on the anxiety, hyperactivity and attention deficits of ADHD children (p = 0.01). Based on this, the ANCOVA test showed that sand tray therapy significantly reduced ADHD children’s physical anxiety, sensitivity, and apprehension (p = 0.05). In addition, sand tray therapy reduced hyperactivity (p = 0.01) and attention deficits (p = 0.05) of ADHD children.}, keywords = {evident anxiety,Attention deficit,Hyperactivity,Sand Tray}, title_fa = {اثربخشی شن‌بازی‌درمانی بر بیش‌فعالی، کم‌توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر شن‌بازی‌درمانی بر بیش‌فعالی، کم‌توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی است. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری، کودکان پسر 7 تا 12 ساله مراجعه‌کنندۀ این اختلال به مراکز مشاورۀ شهرستان همدان (در سه‌ماهۀ چهارم سال 1398) است. تعداد این کودکان به‌صورت تقریبی 280 نفر است که از این تعداد، 30 نفر به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس سنجش اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی (1999) و مقیاس سنجش اضطراب کودکان رینولدز و ریچموند (1978) گردآوری شد. مداخلات شن‌بازی‌درمانی در هشت جلسۀ 45 دقیقه‌ای برنامۀ گام‌به‌گام شن‌بازی‌درمانی بو یک و گودوین (2000) اجرا شد. یافته‌های این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد شن‌بازی‌درمانی بر بیش‌فعالی، کم‌توجهی و اضطراب آشکار کودکان اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی مؤثر است (01/0 = p). به عبارتی شن‌بازی‌درمانی موجب کاهش معنادار اضطراب فیزیکی، حساسیت و نگرانی کودکان اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی (05/0 = p) و همچنین موجب کاهش بیش‌فعالی (01/0 = p) و کم‌توجهی (05/0 = p) کودکان شده است. براساس نتایج مطالعۀ حاضر می‌توان نتیجه گرفت آموزش برنامۀ درمانی شن‌بازی می‌تواند کم‌توجهی/بیش‌فعالی و اضطراب آشکار را در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش دهد و به توانمندسازی کودک کمک کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود مربیان از برنامه‌های شن‌بازی‌درمانی در سرفصل‌های آموزشی کودک استفاده کنند.}, keywords_fa = {اضطراب آشکار,بیش‌فعالی,شن‌بازی,کم‌توجهی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_137516.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_137516_93a87622c28be4cdfbdae8bbdb836c49.pdf} } @article { author = {Tasiye Hoseini, Ghasem and Samady, Sahar and Madani, Yaser}, title = {Effectiveness of Solution-Focused Brief Counseling on Internet Addiction among Adolescent Boys}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {76-83}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2020.193092.1229}, abstract = {The purpose of this study was to identify the effectiveness of solution-focused brief counseling on Internet addiction among adolescent boys. In this quasi-experimental study, a pretest/posttest design with a control group was used.. The population included all male students in Tehran’s 16 district. One of the local high schools was randomly sampled. Of all the students in this school, 30 were selected based on the highest score on the Young Internet Addiction Test (IAT) and divided into the two experimental and control groups. The experimental group received six 75-minute sessions of brief solution-focused counseling, while the control group received no counseling during this period. At the end of the experiment, both groups underwent a posttest, and data were analyzed using descriptive statistics and analysis of covariance. The result showed that counseling had a significant effect on reducing internet addiction among adolescents. It seems that solution-focused brief counseling is an appropriate method to reduce internet addiction among male adolescents. The results show the importance of learning the principles of solution-focused brief counseling and therapy.}, keywords = {Internet addiction,Solution Focused Brief Counseling,Group counseling}, title_fa = {اثربخشی مشاورۀ کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر اعتیاد به اینترنت نوجوانان پسر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، شناسایی اثر مشاورۀ کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور، بر اعتیاد به اینترنت پسران نوجوان است. روش این پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پسر دبیرستانی دورۀ دوم مشغول به تحصیل در منطقۀ 16 آموزش‌وپرورش شهر تهران می‌شود. از میان مدارس آن منطقه، یک دبیرستان پسرانه به روش نمونه‌گیری در دسترس و از بین کلیۀ دانش‌آموزان آن دبیرستان، 30 نفر براساس بالاترین نمرات کسب‌شده در پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در هشت جلسۀ 75 دقیقه‌ای تحت مشاورۀ گروهی کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور قرار گرفت، اما گروه کنترل در این مدت هیچ مشاوره‌ای دریافت نکرد. در پایان دوره، از هردو گروه پس‌آزمون گرفته شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نشان داد مشاورۀ کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور در کاهش اعتیاد به اینترنت شرکت‌کنندگان تأثیر معناداری داشته است. می‌توان نتیجه گرفت که مشاورۀ کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور می‌تواند مداخله‌ای مؤثر برای کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان باشد. یافته‌های این پژوهش، فراگیری اصول مشاوره و روان‌درمانی کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور را حائز اهمیت بیشتر می‌کند.}, keywords_fa = {اعتیاد به اینترنت,مشاورۀ کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور,مشاورۀ گروهی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_112750.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_112750_8e6850d3a75c26864a5e0604152d5e35.pdf} } @article { author = {Sajjadi Anari, Seyed Saeid and Afrroz, Gholamali and Shokoohi Yekta, Mohsen}, title = {Training of Comprehensive Creative Problem Solving (CPS) Program and Its Effectiveness on Reducing Behavior Problems in Gifted Students}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {84-95}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2021.255396.1484}, abstract = {The present study aimed to train the creative problem solving program and determines its effectiveness on reducing behavior problems in gifted elementary students. The research was conducted as a quasi-experimental study with two intervention and control groups with pretest and posttest. The statistical population comprised gifted male primary school students of Mulla Sadra school in Karaj who started school in 2019-2020. The statistical sample consisted of 50 second grade male students who were randomly selected and divided into experimental and control groups. The data collection instrument was Achenbach Child Behavioral Checklist (CBCL). The experimental group received 12 sessions of the program twice a week and their parents received 4 training sessions at the same time. Both groups answered the Child Behavioral Checklist in two phases, a pretest and a posttest. Data analysis was conducted using SPSS-25. The results showed that training a comprehensive creative problem-solving program significantly reduced behavior problems in gifted students (P <0.005). Therefore, training Comprehensive Creative Problem Solving Program can counteract behavior problems by creating a sense of efficiency and self-confidence and laying the foundation for reducing behavior problems.}, keywords = {Comprehensive Creative Problem Solving Program,Behavior Problems,gifted students}, title_fa = {آموزش برنامۀ جامع حل خلاق مسئله و اثربخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان تیزهوش}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف آموزش برنامۀ حل مسئلۀ خلاق و تعیین اثربخشی آن، در کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان تیزهوش دبستانی انجام شده است. پژوهش به‌صورت نیمه‌آزمایشی و با دو گروه مداخله و کنترل با پیش‌آزمون و پس‌آزمون صورت گرفته است. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان تیزهوش پسر دورۀ ابتدایی مدرسۀ ملاصدرای شهر کرج ورودی ۱۳۹۸-1399 است. نمونۀ آماری، ۵۰ نفر دانش‌آموز پسر دورۀ دوم دبستان هستند که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه ۲۵ نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ مشکلات رفتاری آخنباخ (CBCL) بود. برای گروه آزمایش ۱۲ جلسه برنامۀ حل خلاق مسئله به‌صورت هفته‌ای دو جلسه ارائه شد. هم‌زمان والدینشان هم چهار جلسه آموزش دیدند. هردو گروه در دو مرحلۀ پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامۀ مشکلات رفتاری پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 25 تجزیه‌وتحلیل شد و از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف به‌منظور سنجش نرمال‌بودن داده‌ها و آزمون کوواریانس برای آزمون فرضیۀ پژوهش استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش برنامۀ جامع حل مسئلۀ خلاق، به‌طور معناداری موجب کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان تیزهوش می‌شود (۰۰۵/۰>P)؛ بنابراین آموزش برنامۀ جامع حل مسئلۀ خلاق، با ایجاد حس کارآمدی و احساس اعتمادبه‌نفس می‌تواند حل مسئله را در مواجهه با مشکلات رفتاری قرار دهد و زمینه را برای کاهش مشکلات رفتاری‌شان فراهم آورد.}, keywords_fa = {برنامۀ جامع حل مسئلۀ خلاق,دانش‌آموزان تیزهوش,مشکلات رفتاری}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_137519.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_137519_76b235c85003a9b4d70c3c2c222c1a5a.pdf} } @article { author = {Jahan, Mohammad Reza and Mohamadi, Akbar and Ghadami, Majid}, title = {The Role of Quality of Life, Adjustment, and Forgiveness in Predicting Marital Satisfaction among Mothers with Slow Paced Children}, journal = {Empowering Exceptional Children}, volume = {12}, number = {2}, pages = {96-107}, year = {2021}, publisher = {Iranian Exceptional Children Foundation}, issn = {2588-3488}, eissn = {2645-3630}, doi = {10.22034/ceciranj.2020.240937.1419}, abstract = {The purpose of this study was to examine the role of quality of life, adjustment, and forgiveness in predicting marital satisfaction of mothers with slow paced children. The present study was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all mothers of girls and boys in Tehran whose children were enrolled in special schools in Tehran during the academic year 2018-2019, including 200 from two special schools for girls (110 individuals) and boys (90 individuals). The sample was selected using available sampling method. Enrich Marital Satisfaction Questionnaire (1989), the World Organization for Quality Scale (1998), Pollard, Anderson, Anderson, & Jennings Family Forgiveness Questionnaire (1998) and Bell Social Adjustment Questionnaire (1961) were used to collect data. Pearson’s correlation coefficient and multivariate regression analysis were used to analyze the data. The results of the correlation test showed that there was a significant positive relationship between marital satisfaction and the components of forgiveness, quality of life and adjustment (p <0.01). There is also a significant positive relationship between the components of forgiveness with quality of life and adjustment (p <0.01). Only between forgiveness and marital satisfaction with health adjustment component, no significant relationship was found. The results of the regression analysis showed that adjustment and forgiveness played a positive significant role in predicting marital satisfaction of mothers with children with special needs. Together, these two variables predicted 27% of the variance in the marital satisfaction variable (p<0.01). The results of the present study suggest that forgiveness and compromise may play an effective role in increasing marital satisfaction among women.}, keywords = {marital satisfaction,Quality of Life,Adjustment,forgiveness,slow paced children}, title_fa = {نقش کیفیت زندگی، سازش‌یافتگی و بخشایشگری در پیش‌بینی رضایت زناشویی مادران کودکان آهسته‌گام}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت زندگی، سازش‌یافتگی و بخشایشگری در پیش‌بینی رضایت زناشویی مادران دارای کودکان آهسته‌گام است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مادران کودکان دختر و پسر با نارسایی هوشی شهر تهران تشکیل می‌دهند که فرزند آن‌ها در مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بوده‌اند. از این تعداد، 200 نفر از دو مدرسۀ استثنایی دخترانه (110 نفر) و پسرانه (90 نفر) با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه‌های رضایتمندی زناشویی انریچ (1989)، مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی (1998) پرسشنامۀ بخشش در خانوادۀ پولارد، اندرسون، اندرسون و جنینگز (۱۹۹۸) و پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل (1961) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رضایت زناشویی با مؤلفه‌های بخشایشگری، کیفیت زندگی و سازش‌یافتگی رابطۀ مثبت معنی‌دار دارد (01/0>p). همچنین بین مؤلفه‌های بخشایشگری و کیفیت زندگی و سازگاری رابطۀ مثبت معنی‌دار وجود دارد (01/0>p). فقط برای بخشایشگری و رضایت زناشویی با مؤلفۀ سازگاری تندرستی، رابطۀ معنی‌داری به‌دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سازش‌یافتگی و بخشایشگری نقش مثبت و معنی‌داری در پیش‌بینی رضایت زناشویی مادران دارای کودکان آهسته‌گام دارند. این دو متغیر روی‌هم‌رفته 27 درصد واریانس متغیر رضایت زناشویی را پیش‌بینی می‌کنند (01/0>p). بنا بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت بخشش و سازش‌یافتگی می‌تواند نقش مؤثری در افزایش رضایت زناشویی زنان داشته باشد.}, keywords_fa = {بخشایشگری,رضایت زناشویی,سازش‌یافتگی,کودکان آهسته‌,گام کیفیت زندگی}, url = {https://www.ceciranj.ir/article_137520.html}, eprint = {https://www.ceciranj.ir/article_137520_40a901d2abe8b4135c2f6a7b14f110a3.pdf} }