ابراهیمی، حسین و عبداللهی، محمد حسین (1392). مقایسه عملکرد حافظه بینایی-کلامی و ظرفیت حافظه کاری دانشآموزان استعدادهای درخشان و دانشآموزان عادی. مجله روانشناسی، 17(2)، 140-122.
آرامی، زهرا؛ منشئی، غلامرضا؛ عابدی، احمد و شریفی، طیبه (1395). مقایسه باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(2)، 70-59.
آقابابایی، سارا و امیری، شعله (1393). بررسی مؤلفه دیداری- فضایی حافظه فعال و کوتاه مدت در دانشآموزان با اختلالات یادگیری و مقایسه با دانشآموزان عادی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(4)، 9-1.
بخشی، نگین (1391). بررسی جو مدرسه و نیمرخ مشکلات رفتاری و هیجانی در مدارس عادی و استعدادهای درخشان. پایان نامه
کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
ترابی، فاطمه؛ هاشمی آذر، ژانت؛ مقدسی، علیرضا و مانی، آرش (1395). بررسی تواناییهای نیمکره راست و چپ مغز دانشآموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 6(21)، 58 -23.
ترابی، سیدسعید؛ محمدی فر، محمدعلی؛ خسروی، معصومه؛ شایان، نسرم و محمد جانی، هیوا (1392). بررسی نقش اضطراب ریاضی بر عملکرد در درس ریاضی و نقش جنسیت. نشریهعلمیپژوهشیفناوریآموزش، 7(3)، 204-199.
تمیزی، زهره (1391). مقایسه خودپنداره تحصیلی خود، خود کارآمدی تحصیلی، عزت نفس و اضطراب امتحان در دانشآموزان تیزهوش دختر مدارس عادی و تیزهوشان شهر اصفهان برای بررسی اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک. پایاننامه کارشناسی ارشد. پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان، دانشگاه علامه طباطبائی.
خواجه، لاله و حسین چاری، مسعود (1390). بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و جو روانی - اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره راهنمایی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 7(20)،131-152.
داداشی، سیامک؛ بافنده، حسن؛ احمدی، عزت اله و رسولی، حبیب اله (1395). تأثیر تمرینات کامپیوتری حافظه کاری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. بیهق، 21(38)، 27-19.
دیویس، گ. و ریم، بی. اس. (2003). آموزش تیزهوشان و بااستعدادها. ترجمه مهدی محی الدین بناب (1390). تهران: انتشارات دانشگاه آزاد واحد رودهن.
رحمانی، مهدی (1395). مطالعه نگرش دانشآموزان متوسطه به ریاضی و ارزیابی آنان از برنامه درسی اجرا شده ریاضیات. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان.
رضاپور میرصالح، یاسر و فتوحی اردکانی، عزت (1395). مقایسه محیط آموزشی -یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانشآموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد. پژوهشهای تربیتی، 3(32)، 38-20.
سیف، علی اکبر (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، چاپ هشتم. تهران: انتشارات دوران.
سیف، دیبا (1390). تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی و رابطهها مؤلفه آن با هوش، هدفگرائی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی، 15(2)، 217-198.
شاهقلیان، مهناز؛ آزاد فلاح، پرویز؛ فتحی آشتیانی، علی و خدادادی، مجتبی (1390). طراحی نسخه نرم افزاری آزمون دسته بندی کارتها ویسکانسین (WCST): مبانی نظری، نحوه ساخت و ویژگیهای روان سنجی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 1(4)، 133-111.
عقیلی، رضا؛ مهرورز، محبوبه و صادقی گندمانی، کامران (1396). بررسی رابطه کمالگرایی، جایگاه مهار درونی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مراکز استعداد درخشان شهرکرد. رویش روانشناسی، 6(2)، 78-53.
قانعی آقکاریز، مجید (1394). بررسی اثربخشی هوش سیال و ظرفیت حافظه فعال بر عملکرد ریاضی دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی با تفکیک و بدون تفکیک جنسیت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد.
قربانی، علیرضا و جمعه نیا، سکینه (1397). نقش عوامل اجتماعی (خانواده، مدرسه و گروه همسالان) در جامعهپذیری دانشآموزان استان گلستان. جامعهشناسی کاربردی، 29(2)، 128-113.
کدیور، پروین (1392). روانشناسی تربیتی، ویراست دوم. تهران: انتشارات سمت.
مبین، فرزین (1394). تأثیر تمرینات ترکیبی بستکبال بر حافظه کاری، ادراک عمق و یادگیری مهارت پاس در کودکان بیش فعال. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی علوم ورزشی، دانشگاه تبریز.
ملکپور، ندا (1390). بررسی رابطه بین استنباط دانشآموزان از نگرش والدین نسبت به ریاضیات و متغیرهای فردی با پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات در دانشآموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد.
نریمانی، محمد؛ غلام زاده، حانیه و دهقان، حمیدرضا (1393). مقایسه عادات مالعه، خودکارآمدی و تعللورزی میان دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 11(20)، 196-175.
نریمانی، محمد؛ عینی، مجتبی؛ دهقان، حمیدرضا؛ غلام زاده، حانیه و صفاری نیا، مجید (1392). مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. روانشناسی مدرسه، 2(3)، 179-164.
وفا، شیما؛ ابراهیمی قوام، صغری و اسدزاده، حسن (1393). رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان و مقایسه آن در دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران. روانشناسی افراد استثنایی، 4(14)، 126-104.